Főnixek egylapos környezetben

Sokakkal ellentétben nekem a Sokszínűség jutalma az egyik kedvenc formátumom. A pakliépítés szerintem egyáltalán nem szerencsejáték, és nagyon sok múlik azon, hogy az evidens, spoiler lapokon kívül még mik azok, amiket beteszünk. Az egylapos környezet ugyanakkor nehézzé teszi, hogy koncepciókban gondolkodjon az ember, ezért a good stuff környezet szokott dominálni. Múlt szombaton azonban 4. helyet sikerült elérnem a Nemzeti Bajnokságon egy olyan paklival, ami bár kontroll jellegű, de valójában igen erős főnix-tűz szinergiája volt. Úgy döntöttem, erről a pakliról fogok most írni, érzékeltetve, hogy melyik lap miért került be, milyen funkciója volt. Mivel azóta a versenyszabályok megváltoztak, a blokk végén írok pár ötletet, hogy a kieső színt milyen lapokkal lehet pótolni.

Követő:

A főnixek nemrégiben kaptak egy igencsak erős epikus követőt, aminek használata nem lehet kérdés:

  • Valsirah, a tündöklő

A szokásos olcsóbbító képesség (figyeljünk rá, hogy drágító szabálylapok esetén akár kompenzálhatja is a drágítást) mellett egy egyedi „J” képességű narancslapról beszélünk. Sokan hajlamosak lebecsülni az erejét, de valójában nagyon sokrétű. Néhanapján kivégzésre is hasznos, de egy olcsóbb lényt is megold szükség esetén (pl. Xeno bilincsmester), de többször játszottam el azt is, hogy csak egy sima tokent lényt lőttem ki, ugyanis az ellenfelet megfosztjuk vele 1-2 zanszilánktól, mi meg a csontból termelünk egyet. Ezenkívül néhány főnixünkkel még kombózik is.

A paklit a főnixes lapok vizsgálatával kezdtem meg, próbáltam a legjobbakat kiválogatni közülük, de mivel ki is akartam használni a követőmet, nem akartam 6-7 lénynél megállni. Végül ezek lettek:

  • Tűztomboló – azt hiszem vitán felül a legerősebb főnixünk, ami az olcsóbbítás miatt akár magasabb költségű lapot is megfog, mint amit kitett az ellenfél. Helye nem kérdés.
  • Szárnyaló tolvaj – elmebeteg lény. Ebben a pakliban egy érdekes dilemma elé állít minket: tegyük ki a 2. körben akár 1 znaszilánkért, viszont akkor csak dobat, vagy 3-ért lopjunk vele. Erre azért oda kell figyelni, a követőnk olcsóbbítását ne aktiváljunk, ha lopni akarunk vele! De a képessége így is beteg, utána meg még vígan lövöldözi a kettes sebzéseit.
  • Szorgalmas főnix – szintén az új generáció tagja. Nem tűnik annyira erősnek, de a tűz és a főnix kötelékből egy biztos össze fog jönni, nettóban egy manért kitehető, visszavenni lapot mindig jó és van még 2 hasznos alternatív képessége. Jól kombózik a varázslat alapú erőforrásokkal is.
  • Tollafosztott főnix – agrolény, ami néha huzat. Követő mellett akár egy zanszilánkért jöhet, nagyot üt, és néhány lappal is meg tud minket örvendeztetni.
  • Sólyomfőnix – egyszerű, őszinte lény. Hátránya, hogy csak azonnalit counterel, viszont a kompenzációja garantálja, hogy vagy egy 1/1-es aktív lényünk, vagy egy Főnix fiókánk lesz a countercsata után. Ez sosem rossz.
  • Haldokló főnix – egyik kedvenc lényem. A saját körünkben folyamatosan tud dobatni, de gyakran kisüthető az ellenfél körében is, ha pedig kell, lappal vagy manával segít ki bennünket. A követőnk jelzőjével remekül kombózik, ugyanis vagy egy alkalommal kisütjük vele a dobatást az ellenfél körében, vagy őt magát lelőve vp-t ill. lapot adhat nekünk. Nagyon táp!
  • Főnix tűzreinkarnátor – ezen kicsit hezitáltam, mert csak lények ellen jó, azok ellen viszont nagyon durva, kijátszásakor gyakorlatilag ellop egy lényt, utána más tűzsebzésekkel is működik, köztük a követőnkkel is.
  • Osirah, az ezeréves – a játék elején sokan hajlamosak lebecsülni ezt a lapot. De onnantól kezdve, hogy egy életes lény nagykörönként minimum 6-ot lő (az szinte képtelenség, hogy az ellenfél semmit nem csinál és mi sem), már minden, csak nem vicces.
  • Szárnyaszegett – 2 manáért már kicsit drága leszedés, de olcsóbbítható, életkioltó, az ellenfél meg nem drágíthatja, ha pedig meghal, kapunk egy szerencsetollat. Néha indokolt lehet akár saját magát kilőni vele és Tollat termelni.
  • Hajnalperzselő – másik leszedő főnix, de az előzőnél effektívebb. 1-ért jön, repül, ősmágiás, és bár mindent nem lő, szinte biztos izmozódik körönként. Kihagyhatatlan.
  • Az elemek őrzője – sokan vitatták, hogy ezt miért tettem be, mert már nem elég jó. Nem értek egyet ezzel. A követő révén hasonlóan a Szárnyaló tolvajhoz, akár a második körben kijöhet egyért. Reagálni drágább, a Yaurri talizmán meg olyan lap, amit muszáj előbb-utóbb megoldania az ellenfélnek, mert hosszú távon komoly előnyt termel. És azért lényként is elég nagyot üt és van két hasznos képessége. Egy elhúzódó meccsen meg már nem fog a manaköltsége számítani.
  • Főnix születik – áttértünk a Főnix alapú nem-lény lapokra. Hasonlóan a Tűztombolóhoz ez is konfigurálható lapot, de mi döntünk a költségéről. 0-ért Semmibe lőni egy lényt és termelni egy Főnix fiókát bőven jó, de a követő miatt gyakran 2-3 izommal fog megjönni az a Fióka.
  • A főnix hamvai – 1 manáért csak varázslatcountert már nem szívesen tesz be az ember, ez azonban védekezik, a követő miatt drágítással is jöhet egyért, a Főnix fióka meg rengeteg lényüket erősíti, így helyet kapott a pakliban.
  • Tűzfészek – egy építőért az első nagykörben 2, utána pedig 1 Fióka. Nem kell ragozni.

Tehát 14 olyan lapot találtunk, ami szinergiában van a követőnkkel. Mostantól a klasszikus funkciók szerint megyek végig a lapokon, és mindig dőlt betűvel fogom jelölni azokat a lapok, amik tüzesek és zárójelbe teszem, amik a színük miatt már nem férnek be.

Counterek:

Manapság a counterek jóval hatékonyabbak, mint a leszedések, mert a legtöbb lap tesz valami kijátszásakor. Ezért igen nagy számban akartam őket használni, minimum a pakli harmada. Ugyanakkor az se jó, ha mindent beteszünk, mert sok reakció minősége nem üti meg az elvárt szinten. 0 manás lapokból a varázslat alapú lapcounterek és azok az azonnali semlegesítések jönnek szóba, amiknek némi alternatívája, egy manáért főszabály szerint már lapot akarok fogni, 2-ért meg más erős képessége is legyen a lapnak. Ez alapján az alábbiak mellett döntöttem:

  • Erdőtűz
  • Solisar
  • Solisar aurája
  • A hely szelleme
  • Quwarg hangyabűvölő
  • Sziklavadász
  • Csillámtündér

A Tűztombolón és a Sólyomfőnixen kívül ezek tűntek a legjobb olcsó lapoknak Az Erdőtűzzel el is dőlt, hogy a piros isteni színt használtam, nagy dilemma volt, mert a kék, a fehér és a piros is tartalmaz 2-2-2 igen erős countert. A Dornodon mosolya kereső képessége azonban annyira durva ebben a környezetben, hogy arról nem akartam lemondani, ráadásul ez volt az egyetlen olyan isteni szín, ahol mind a 4 isteni lap befért a deckbe. Az Erdőtűz nagyon olcsó lapcounter, minimális hátránnyal, és még kicsit sebez is, a Solisar vonal a játék elején nagyon jó, a Hely szelleme egy mini Tűztomboló, a Csillámtündér meg a jelenlegi metában rengeteg lapot old meg. A 0-s azonnali countereknél sokat hezitáltam, utólag talán a Fec jobb lett volna a Sziklavadász helyett, de mindkét lap jól működött, a Hangyabűvülő semmizése hasznos alternatíva, a Vadásznak meg az ősmágiája adott sokszor komoly előny.

  • Paine, a végzetsikító
  • Hópárduc
  • Sárkánymágia
  • Varkaudork varázsló
  • Isteni átok
  • (Aranymetszés)
  • Trebor kalodája
  • Dornodon mosolya

Ezek a nem 0-s counterek, amiket választottam. A Végzetsikító csak reakciót counterel, de olcsó, és az alternatív képessége is hasznos tud lenni. A Sárkánymágia és a Hópárduc nem-lény lapokat fog, de előbbi ősmágiás és a sebző képessége is durva, nem mellesleg védekezik, a Hópárduc meg ütni tud és hasznos lehet a leszedő képessége is. Az egyért X+1-es védekező counterekből nem akartam használni, legtöbbször nem volt szinergiám, de a Varázslóhoz azért lehetnek lenn az asztalon piros lapok, így ezt az egyet betettem. Az Isteni átok és az Aranymetszés egyes lapcounterek, előbbi a multifunkcionalitása, utóbbi a Semmibe counterelése és egyéb apró képességei miatt került be. A Kaloda nagyon univerzális reakció, sokkal csekélyebb hátránnyal, mint elsőre látszik. A Mosoly meg önmagáért beszél, nagyon erős lap, nagyon olcsó counter.

Leszedések

Mivel a leszedések szerepe egyre inkább mérséklődik, és az eddigi lapok közül is többnek van leszedő képessége, viszonylag kevés ilyet tettem a pakliba még. Az alábbiak mellett döntöttem végül:

  • Megsemmisítő csapás
  • Tűzmanó sámán
  • Tűztornádó
  • Plazmacsóva

A Megsemmisítő csapást nem kell ragozni, ingyen 2 lapot leszedni a mai napig prémium, a Sámán folyamatos leszedés, ami ha kell, ölni is tud, a Tornádó idézéses, olcsó, és Szikrákat ad, a Plazmacsóva meg tömegirtásként és ölésként is bevethető.

Erőforrások:

A játék egyik legfontosabb eleme a mai napig, a legtöbb meccs ott dől el, hogy milyen fölényt tudunk kialakítani. Sorrendben próbálom a manatermelésekkel kezdeni, majd a lapelőnyt termelő erőforrásokkal folytatni, végül a tokentermelésekkel befejezni:

  • Suzy csillogása
  • (Kyorg tudás)
  • Bufa lovagnője
  • Tűzrituálé
  • Izzó fókusz
  • Yaurri pokoltalizmán
  • Vízióféreg
  • Pusztító tűz
  • (Fluxusgenerátor)
  • Tűzrakás
  • Tűztemető
  • Az ünnep melege
  • A keresés lángja
  • Varkaudar trágya

A listából látszik, hogy ma már nem nagyon szeretek olyan erőforrással játszani, ami csak manát ad, kell a multifunkcionalitás. Az egyetlen kisebb kivétel a Csillogás, ami viszont első körtől jó, vízió, ősmágiás, így nagy rizikó nincs benne, ráadásul az alternatív képessége is hasznos lehet. Kyorg tudás inkább lapelőnyt ad, de néha érdemes manára is bejátszani, szintén vízió, védekezik, baj nem lehet belőle. A Bufa lovagnő és az Izzó fókusz egyaránt folyamatosan ad lapelőnyt, némi feltételért, a Lovagnő e mellett fix. manát termel, ráadásul idézéses és a Lassan járj se drágítja. A Pokoltalizmán és a Vízióféreg szintén a folyamatos lapelőny hívei, a Pusztító tűz és a Tűzrituálé pedig egyszeri, de annál nagyobb előnyt ad. Utóbbi ide kifejezetten erős, hiszen a konfigurálhatósága miatt 3 lap is jöhet azonnal vagy 1 lapért 3 mana és 3-as sebzés. Ok, a gyakorlatban az ennyire tiszta választási lehetőség elég ritka, mert általában 1 nem tüzes lap szinte mindig belecsúszik a 3-ba (sajnos a Főnix születik is ilyen), de ettől még nagyon hatékony lap. A tokentermelések közül a Fluxusgenerátor egyértelműen a legerősebb, mert bár hosszú távon lassabb a tempója, mint a Tűzrakásnak, de az, hogy azonnal ad 2 lapot, és, hogy növeli a sebzést, hatékonyabbá teszi piros társánál. A Tűztemető esetlegesebb, de a semmiző képessége, meg az, hogy Nekromanta csontvázat is adhat (Járj ellen pl. nem mindegy), helyet ad neki a pakliba. Az Ünnep melege meg voltaképpen 3 Szikra, ha nagyon kell, lehet helyette 1 védekezésből. A végére hagytam 2 nem klasszikus erőforrást, egy 1 manás keresést, ami néha ki is lő egy lény, és egy olyan lapot, amivel a piros lapjainkat kijátszhatjuk a gyűjtőből. Mivel jó sok van belőlünk, nem fog munka nélkül maradni.

Már csak 3 hely van a pakliban, amivel én a pakli agresszivitását szerettem volna növelni:

  • Vérfókusz
  • (Perzselő homok)
  • Rikku, a lángsuttogó

A Fókusz nagyon megnöveli a Szikráink meg más forrásaink lövőerejét, és mivel 1-ért cantrip, nagy rizikó nincs benne. A Homok szintén 1-ért cantrip, amit akár ki is lehet védekezni, és előbb-utóbb muszáj az ellenfélnek megoldania. A Lángsuttogó meg univerzális, és kb. minden funkcióval rendelkezik, ami kell.

Ezzel meg is van az 50 lap, ami viszont még a négyszínkorlátos időszakban született.

Hogy lesz ebből 3 szín?

Az látható, hogy a sárga szín fog kiesni, mindegyik másik nagyon erős, abból meg csak 4 lap van, igaz, azok külön-külön elég jók. Tehát a Kyorg tudás, a Perzselő homok, az Aranymetszés és a Fluxusgenerátor helyére kell valami más.

Az Aranymetszést ki lehet cserélni egy tetszőleges counterre. Személy szerint az Orkányt javaslom, szintén 1-ért jön, széles spektrumban semlegesít, és az adott lény is elég erős. A másik 3 lapot hasonló specifikus lappal azonban nemigen lehet helyettesíteni. A Nekronsárkányt mindenképp betenném, egyszerűen brutális ütőereje van, sideból többször bekerült és bizonyított. Ha a védekezéses lapok számát akarjuk még erősíteni, akkor pedig a Techiánafluxot mindenképp ajánlom, de a Sárkánylárva is hatékony lehet, illetve talán még a Bosszúálló sün is tudhat érdekes dolgokat (bár jóval esetlegesebb). Ha pedig a húzó/leszedő vonalat akarjuk erősíteni, akkor a Hideg tűzben is bőven van potenciál. De figyeljünk a megjelenő új lapokra is, biztos lesznek hatékony pótlólapok.

Végére hagytam a sideot, itt már kicsit gyorsabb leszek, igyekszem funkciók szerint elemezni a lapokat, amik végül bekerültek:

Megrontott trikornis, Quwarg dögevő, Szökőkút, Trükkös csapda, Jégvihar, Kreóna, az idővándor: Alapvetően gyűjtőjátéknál fontos minél több semmizés, ezért sokat betettem, de igyekeztem multifunkcionálisat, hiszen a Kreona counter, a Szökőkút ősmágiás, a Dögevő meg az izmai miatt veszélyes. A Jégvihar színe miatt kiesik, helyette Lyx-daiki boszorkány mondjuk betehető és én még egy semmizést keresnék (Feneketlen lyuk pl.), ha elveszik az Aranymetszés.

Zajos léptek, Királyi beszolgáltató, Éber vadászkutya, Orkány, Leira, a hangtolvaj: Kreona mellett különböző funkciójú counterek, ami adott esetben bekerülhetnek, ha több reakció kell, vagy ha struktúrájában kell átalakítani a countereinket (vagy ha korlátozó szabálylap miatt sok lesz a blank lap a deckünkbe). A beszolgáltatót sajnos elveszítjük, de azért vannak még alternatív lehetőségeink.

Csúfolódás, Hideg tűz, Kimerülés, Ménkű ménes: Igyekeztem 0 vp-s leszedéseket, illetve idézéseseket betenni, hogyha nem én kezdek, tudjak 1-2-t cserélni. Ezeket éreztem a legjobbnak, de a 2 sárga helyett simán vannak erős 0-s leszedések a piros és kék színekből is. Hideg tüzet sok tokennel játszó deck ellen is érdemes betenni, könnyen kimaxolható az ereje.

Déli napsárkány, Főnix fióka, Rejtőző főnix, Pihenő, Nekronsárkány: Ezeknél a lapoknál azt éreztem, hogy gyakorlatilag bármilyen korlátozó szabálylapnál bejöhetnek, legyen az Börtön, Bilincs, Korlát vagy Járj (jó, Keltetőnél annyira nem effektívek többségében), elsősorban a feltámadások, vagy a nagy ütőerejük miatt (Pihenőt meg nem kell magyarázni).

Sötét mágia, Déli napsütés, Szkritter jótevő, Ősmágikus térfixáló: Ezeket kifejezetten drágító szabálylapok ellen szántam, de a Napsütés és a Jótevő orglingok ellen is hatékony alternatívának tűnt, illetve követőszüntetésre is megfelelő opció.

Éltető tűz, Illúziószurkálás, a Főnixek pillantása, Albínó varkaudar: Főleg Zarknodos deckek, illetve korlátozások ellen éreztem szükségesnek őket. Az Éltető tűz egyébként hatékonyan kombózik a Szorgalmas főnixszel is, de nem éreztem végül olyan erősnek ezt, hogy betegyem alapból.

Szirén lányka: Leginkább Womath ellen J De sok olcsó lénnyel játszó paklik ellen működik.

Lymona: Elsősorban az Orgling kártevők és egyéb tokenek megregulázása céljából került be, de minimálisan az újrahasznosítása is hasznot hajthat, illetve nulladik körben kivédekezni se rossz.

Ezzel el is értünk a deck végéhez. Remélem sikerült érzékeltetnem, hogy egy egylapos versenyen is milyen fontos lehet a pakliépítés, és messzemenőkig nem csak szerencsejáték, hogy ki húzza be legtöbbször a jó lapokat. Minden egyes lapnak óriási jelentősége lehet, és nagyon nem mindegy, hogy a gyengébbnek tűnő lapok mennyire illeszkednek szervesen a paklihoz! Mindenkinek jó játékot kívánok!

Szabó András