Tarrgeth eliminated?

Bár kezdetben nem akartam ezt a cikket megírni (egyelőre semmiképp), a koronavírus miatti kevés Hkk-s tartalom miatt rávettem magam, hogy írjak arról az összeállításról, amivel az elmúlt időszakban nagy előszeretettel játszom. Amikor megláttam először a Tarrgethet, megmondom őszintén nem éreztem igazán a potenciált benne, úgy gondoltam nem éri meg az első 2 körös -1 lap azt a pár manát, amit olcsóbbításra szánhatunk. A háló ugyanakkor átértékeli egy kicsit a történetet. A leszedések manapság visszaszorultak a counterekkel szemben, aminek a fő oka az, hogy nagyon sok lap már a kijátszásakor csinál valamit, így hiába szedünk le egy lapot, már termel akkora előnyt. Emiatt a lapcountereket a játékosok inkább előtérbe helyezik. A háló viszont azt eredményezi, hogyha az ellenfél nem nagyon játszik leszedésekkel, akkor két lap megfogása után gyakorlatilag szabadon garázdálkodhatunk, ha pedig mi felkészülünk erre az opcióra, akkor az ellenfél ugyanezt az előnyt nem tudja kihasználni.

Pásztor Szabolcsnál láttam egyszer pörgősön egy ilyen összeállítást, és beindította az én fantáziámat is, ugyanakkor én egy agresszívebb decket szerettem volna, mint ő, és szerettem volna egy szinergiát, amit egy Tarrgethes pakliba be tudok tenni. A mentális lapok elsőre szimpatikusak voltak, de valahogy annyira nem éreztem végül meggyőzőnek őket. Kő Dávid barátomnál láttam már a blokkoló vonalat, de ez az a játékstílus, amit elvből nem játszok. A tüzes lapokkal azonban kifejezetten érdekesnek tűnt a történet, főleg néhány új megjelent lap miatt, így végül e mellett döntöttem. Először Beszűkült látókörön próbálkoztam vele, ahol nem várt módon jó eredményt hozott (konkrétan győzelmet J), azóta hagyományoson próbálkoztam vele többször, sikeresen (bár meg kell jegyeznem, nem a létező legerősebb mezőnyökbe). Úgy gondolom, hogy a pakli még fejleszthető, de alapként érdemes lehet megismerkedni vele, még akkor is, ha történetesen nem ez minden idők legolcsóbb paklija (anyagilag).

Mindenek előtt elemezzük egy kicsit ki ezt a követőt:

  • Tarrgeth

Nézzük az alapfelállást! Négy lap, vagyis eggyel kevesebb, mint az epikusok, viszont 3 lapos deckkeknél kikerülünk a Mardakor ajándékozó hatósugarából. E mellett 3 manát kapunk, amit leszedésekre tudunk elkölteni és egy körben legfeljebb egyet (tanács: ha épp nincs olyan lap nálunk, amit tudunk olcsóbbítani, akkor ne használjuk fel felelőtlenül az olcsóbbítást, mert sok olyan lapunk van, ami célzó forrás, de ingyenes, így könnyű eltékozolni a képességet). Ezenkívül ha mi kezdünk, akkor 2, ha az ellenfél, akkor 3 körig háló van az asztalon. Végül pedig a 3. körtől visszakapjuk egy lapunkat a gyűjtőből. Tehát egy olyan paklira lesz szükségünk, ami az első pár körben hálókompatibilis, de azért elég agresszív ahhoz, hogy utána meginduljon. Ezenkívül pedig bár a követőnk preferálja a leszedéseket, de nem iktathatók ki a counterek sem, mert azért a kijátszáskori képességet fájdalmasak lehetnek. Tehát leszedésekből is csak mértékkel. No, de kezdjük el a pakli építését! A paklilista írása során aláhúzással jelölöm a tüzes lapokat, és csillaggal, aminek a nevében szerepel a célpont szó, így visszavehető a követőnkkel (mint láthatjuk, nem csak leszedések lesznek).

Mint mondottam, a pakliba kellenek azért leszedések. Én az alábbiakat választottam:

3 Dornodon mosolya* – noha egy kicsit gyengült az új zanszilánk szabállyal, így is egy brutálisan erős spoiler. A követő mellett akár már a második körben kijöhet ingyen, ha kell leszed, ha kell, counterel, és majd látni fogjuk, hogy majdnem minden típusú lapból van a paklinkban, így a keresése is szinte garantált. Ezenkívül az a kis védekező ikon is sokat érhet rajta. Ezzel el is dőlt, hogy a piros istenivel fogunk játszani.

3 Főnix születik* – azt gondolom, hogy a játék leginkább megérős leszedése. Semmibe lő, ingyen, ad egy Főnix fiókát, amit szükség esetén izmokkal vagy élettel erősíthetünk. Ráadásul a követőnk manáit ebben az esetben jelzőkre válthatjuk, ami hosszú távon lapelőnyt is adhat. Sajnos azonban isten tudja miért, lemaradt róla a tűz ikon, ez okozhat kellemetlenséget, figyeljünk rá oda! De a helye nem lehet kérdés.

3 Tűztornádó* – a legtöbb 1 manás leszedés ma már csinál valamit, épp a hátrány visszaadása miatt. Ez is ezek közé tartozik, méghozzá igen effektív képessége van, hiszen a Szikrákat akár ölésre, akár visszavételre remekül használhatjuk (tanács: a Tar-geth képessége ingyenessé teszi a Szikra visszavevő képességét is). Ha mi kezdünk, a követőnk, ha az ellenfél, akkor az idézés ikon fogja 0-ra vinni a költségét. Az alternatív képességét szökőévente használjuk, de el ne feledjük, hogy ott van!

3 Lélekrezonancia* – nem mindenki szereti ezt a lapot, de én nagyon. Képzeljük el, hogy 0 manáért mondjuk „elveszünk” az ellenféltől egy Varázskertet, miközben mi pedig átadjuk egy Főnix fióka vagy más token képességét. Fincsi, mi? J De ha túlhúztuk magunkat leszedésekből és van az asztalon 2 lapunk, akkor cantrip módon megcserélhetjük a képességeiket, vagy akár az ellenfélnél is (Raia követő ellen mókás volt, amikor egy épületnek adtam láthatatlanságot, a Kisebb angyalnak meg nem volt J). Néha rosszkor fog jönni, de bőven van annyi potenciál a lapban, hogy a pakliban helye legyen.

1 Mágikus seprű* – inkább csak alternatíva, de azért a védekezéses leszedés, ami visszaugrik a kezünkbe, van olyan jó, hogy egyet betegyek belőle. Elsemmizni meg nem szívesen fogják.

Elsőre azt mondom, ennyi leszedés elég, de majd látni fogjátok, hogy a pakliban sok a beépített leszedés, aminek nem ez a fő funkciója, de mégsem hagyható teljesen figyelmen kívül. No de térjünk rá a counterekre! Elöljáróban érdemes megnézni, hogy mik azok a counterek, amik valahogy elérik, hogy a sikeresen kijátszott lapjaink egálban maradjanak. 3 ilyet találtam, ami nagyonis érdemes használatra:

3 Varkaudar tűzmágus – a paklink Xeno Ct’lauhudja. Na jó, annyira nem durva, mert néha nem sül ki a szinergiája és csak a piros lapjaink védelmére jó, de mivel nem kijátszással, hanem kézből kidobással működik, nem vesztünk vele kijátszandó lapot és erre visszareagálni is sokkal nehezebb. Az ellenfél saját lapjait jóval ritkábban tudjuk vele megfogni, de figyeljünk oda arra, hogy jónéhány varázslatnak van alternatív gyógyuló képessége. 3-4. körtől meg simán jó lényként is kijátszva, ha lejön, hiszen a Szikra és a Pokoltalizmán miatt a lapot visszakapjuk rá, ütni is tud, a Talizmán meg termeli a folyamatos erőforrást. Ez a lap egyébként már elgondolkodtatott egy Dornodon káoszmesteren is, de erről majd máskor. J

3 Leira, a hangtolvaj* – mivel a legtöbb lapnak a kijátszási képessége nagyon erős, annak a megakadályozása is elég, nem kell az egész lapot megfogni. Az pedig, hogy ez egyenesen nálunk sül ki, sokszor eszméletlen előny. Ráadásul olcsó lapoknál bele van építve a leszedés, hisz gyűjtőből kitermeli a Szirén csapdát (aminek a képessége szintén olcsóbbítható a követőnkkel).

3 Trebor kalodája – Leira veterán társa. Vele nem süthetjük ki a lap kijátszáskori képességét, nincs rajta a célpont szó, és nem termelhetünk Szirén csapdát, cserébe zsz-ért jön, védekezik, és mindaddig nincs a lapnak képessége, amíg a Kaloda lenn van. Ez azért így nem rossz.

Ez már kezd alakulni (főleg, mert a Dornodon mosolya is tud counterelni), de még mindig nem elég. Sajnos a mai counterdömping mellett rákényszerülünk további reakciók használatára is. Mivel most már nem háló szempontjából „egál” countereket, próbálom a legerősebb szinergia-reakciókat bevetni:

3 Sólyomfőnix – kicsit szerintem sokak számára meglepő a választásom, de nagyon szeretem ezt a kis lényecskét. Igaz, csak azonnalit fog, de azt ingyen, ráadásul, ha kijön, biztos, hogy erőforrást termel, mert legalább egy zanszilánkunk az asztalon lesz, ami további counterek-leszedések kijátszására jó. Ha meg véletlenül sikerülne belőle Főnix fiókát csinálni, akkor már a Szikráink is elég komoly veszélyt jelentenének.

3 Tűztomboló ez már sokkal hagyományosabb lap, de ide (is) egyértelműen jó. Szinergia, izom, nem is kell több.

3 Erdőtűz*újabb lap a piros isteni szettből (lesz is még). Ez már nem termel előnyt az asztalon, de azért a 0 manás, dupla szinergiás, minimális hátránnyal rendelkező counter miatt kétlem, hogy magyarázkodnom kellene.

31 lapnál tartok. A következőkben azok a lapok jönnek, amelyek a játékban a legnagyobb előnyt adják nekünk. Igyekezzünk viszonylag olcsókat választani, mert a hangsúly azon van, hogy a 2. körben ezekből akár 3-at is ki tudjunk tenni, hogy az ellenfélnek biztos ne legyen lehetősége mindent megfogni. Szerintem az alábbiak vannak most a lista élén:

3 Qwisyx, a quwargólem – erre a lapra nagybetűvel van írva, hogy lapelőny. Kijön, azonnal két token, és minden körben szinte borítékolhatóan további kettő. A manapusztítás meg nagyon durva képesség, ráadásul az izma miatt, ha egyszer lejön, akkor szinte lehetetlen megérősen leszedni. Sose feledjük a Nyomi quwargok gyógyulását, nagyon fontos képesség!

3 Fluxusgenerátor az elv hasonló. Nem ad olyan nagy mennyiségi előnyt, mint a quwargólem, a tokenek azonban erősebbek, mint a Quwargólem tokenjei, főleg, amíg lenn van az épület. Mivel építmény, továbbra is építhető a zanszilánk költsége (a képességé sajnos nem). Arra viszont vigyázzunk, hogy az Elektrogömbök passziválása is célzó forrás, ha nem muszáj, ne használjuk, amikor olcsóbbító forrásunk van a követő révén!

3 Pusztító tűz* még bőven az isteni határon belül vagyunk, így jöjjön Dornodon egyik erőforrása is. Ez a lap általában akkor szokott villanni, amikor már a háló megakadályozza a counterelés lehetőségét. És mivel azonnali, ez nem biztos, hogy a saját körünk lesz. Sokszor láttam már olyat, hogy az ellenfél kitesz egy lapot, megpróbáljuk megfogni, azt lereagálja, de nincs már több lapja. No, ilyenkor egy Pusztító tűz 1 manáért 2 tiszta és egy minőségi lapelőny ad. Vegyük észre azt is, hogy szerepel rajta a célpont szó, ami akár az egy körön belüli kétszeri kijátszást is lehetővé teszi (mondjuk olcsóbbítani nem tudjuk, ha húzunk vele, csak ha lövünk). Figyeljünk, hogy ez is funkcionálhat lényleszedésként.

3 A fekete kos rituáléja – ismét isteni, ismét Dornodon, ismét erőforrás. Ellenben amíg a Pusztító tűz esetén azt mondtam, hogy akkor kell kitenni, amikor már biztos, hogy az ellenfél nem tud counterelni, ennek a lapnak nagyon gyakran épp az a funkciója, hogy beletegyen az ellenfél egy countert és jöjjön helyette egy veszélyesebb cucc. Viszont legtöbbször ezt meg fogja tenni, mert senki nem szívesen ad ingyen egy manát és egy zanszilánkot az ellenfelének. Egy elhúzódó játékban meg már sok tokent el lehet vele dobni lapokra, akár a kézben halmozódó Szikrákat is. És nem mellesleg ez is gyógyít. Figyeljünk arra, hogy ezen a lapon is ott a háló, így akár tovább is megtarthatjuk ezt a környezetet!

3 Varkaudar trágya – végére egy nagyon durva ütőkártya. Látszólag nem egy nagy cucc, de kicsit megnézve: egy zanszilánkért az ellenfél körében, hálót kikerülve hozhatunk a gyűjtőnkből egy piros lapot. Nagyon erős. Ha van egy nullás lapcounterünk (márpedig ott az Erdőtűz), akkor nagyon effektív, de a nélkül is sok erős lap jöhet vele vissza, legyen szó akár egy Rituáléról, Dornodon mosolyáról, vagy épp csak lövöldözgessünk Szikrákat! És még csak ki sem kell semmizni a kijátszott lapot! Rengeteg meccset nyert már nekem ez a kártya.

Még 4 lapnak van helye a pakliban. Elég sok irányba mehetünk itt már, én végül az erőforrás-vonulatom megerősítése mellett döntöttem:

3 Kyorg tudás – ötlapos paklik ellen nagyon jó, ha védekezésből kitehetjük, de nagyon sokszor mini Pusztító tűzként funkcionál, és akár manatermelésre is használhatjuk szükség esetén.

1 Fókuszálás – Mivel igencsak dominálnak manapság az ötlapos epikusok, szerintem nagy baj nem lehet belőle. Az elején persze nem annyira jó behúzni, de 3-4. körtől már simán játszható lap, ha meg keresni tudjuk, meccsfordító lehet. Azért 4 vagy kevesebb lapos deck ellen jobb kisideolni.

Ezzel kész is a paklink, amiben 21 tüzes lap van, és 22, ami visszavehető a követőnkkel. A következőkben írok egy listát azokról a lapokról, amik a különböző funkciókban még elgondolkodtatóak.

Leszedésekből kettő volt, amin nagyon gondolkodtam, de végül kimaradt. A Nagytanács ítélete mindent szed, immunitás sem véd ellene, ahogy az élet, és az izom sem. De mivel lapelőnyt biztos nem termelünk vele, végül ezért maradt ki. Az Összeomlás is elgondolkodtató, mert legtöbbször kijön 0-ért (illetve egy nekronért), semmibe lő, az alternatív képessége is erős, és a jelenése is okozhat kellemetlen perceket. Csak azért nem tettem be, mert a Lélekrezot a trükkös képessége, a Tűztornádót meg a szinergiái miatt nem akartam kiszedni. De akár be is tehető bármelyik a kettőből. Ezenkívül, ha ki akarjuk maxolni az isteni lapokat (nem muszáj), betehetünk egy darab Megsemmisítő csapást valami helyére (azért ne Dornodon mosolya vagy Főnix születik legyen az).

Speciális counterből érdekes a Zajos léptek-Nuk uzsorája kettős is. Mindkettő használata elég effektív. A követővel olcsóbbítjuk a lövő képességüket, azt használjuk (legtöbbször játékosra), majd a gyűjtőből counterelnek. Az egyetlen bajom, hogy ezekre számít az ellenfél, így sokszor meg tudja őket kerülni. Mondjuk, ha az első körben a gyűjtőben vannak, akkor jobb a helyzet, de ha nem mi kezdünk, akkor könnyen tempótlanná válhatnak. Viszont sideból a Kyorg tudás-Zajos léptek kettőst gyakran csereberélem a várható kezdés és az effektivitás tükrében. Kyorgot alapból univerzálisabbnak érzem, azért szavazok neki inkább bizalmat.

Sima counterekből nyilván ordít a Hely szelleme, és abszolute esélyes bekerülni. Ha valaki nem akarja megelőlegezni a bizalmat a Sólyomfőnixnek, akkor helyette is használhatja, de a Tűztombolóval is erős a verseny. A Szellem mellett szól az alternatív képessége, hogy szerepel benne a célpont szó, és, hogy a varkaudar trágyával is működik, a Tomboló mellett a Tűz szinergia és, hogy a várható izom miatt 0-s lapok ellen sem hal meg azonnal. Főleg ez utóbbi miatt döntöttem a főnix mellett, de ez korántsem lefutott meccs.

Good stuff lapokból szerintem sikerült optimálisan választani. Ami elgondolkodtató lehet, az a Rikku, a lángsuttogó, de szerintem nincs benne akkora meccsfordító effekt, mint azokba a lapokba, amiket most használunk.

Végül el lehet gondolkodni még 1-2 olyan lapon, amiből egy darab is elég, de hasznos lehet. Mivel használunk Fekete kos rituálét, elgondolkodtató lehet egy darab Kurtz, hogy a laphúzó képességét a bűbájnak jobban kihasználjuk. Ugyanakkor rossz pillanatban behúzva eszméletlenül tempótlan tud lenni, ezért nem szeretek kockáztatni. A másik, hogy egy helyszínt tegyünk be alapból, ami szintén okos döntés lenne, hiszen háló mellett is kijátszható. Mivel a lassú játékra építünk, a Kincsessziget optimális erre a célra, ha viszont a követőnkkel szinergiában álló helyszínt akarunk, akkor a Füstös késdobálót válasszuk! Ha ezekből a lapokból valamit használunk, akkor legkönnyebben talán 1 Pusztító tüzet lehet kiszedni, de a várható meta függvényében az is lehet egy opció, hogy a Fókuszálás szorul vissza sideba egy helyszín javára.

Végül essen néhány szó a sideról! A pakli két legnagyobb deficitje, hogy a drágítások (főleg Járj) ellen elég tehetetlen, illetve semmizése sincs, ezért ezen a két fronton kell sokat változtatni. Drágítások ellen szerencsére elég sok Járj-kompetibilis leszedés létezik, a korábban említett Nagytanács-Összeomlás-Megsemmisítő csapás hármas mellett a Ménkű ménes és a Szirének hívása is elég finom. Ezenkívül a Pihenő-Térfixáló kettőst kétlem, hogy bárkinek be kell mutatnom, valamint ősmágiás counterként a Sárkánymágia is elég jó. Ezeknek a lapoknak nagy előnye, hogy akár Zarknodos paklik ellen is sok befér (bár szerintem a Pihenőt nincs értelme betenni Zarknodék ellen, nincs annyi erőforrásunk, amit ne lehetne kisideolni). Semmizés esetében ebben a pakliban felértékelődhet az Isteni átok, mert a paklink minden szinergiájával együttműködik és más képessége is van, de a Szökőkút, a Trükkös csapda is jó, vagy a költségként semmiző Quwarg dögevő, illetve én még a Kővarangyot sem írnám le, annak ellenére sem, hogy ez azért az új zsz szabály miatt gyengült. Ezenkívül a korábban említett Zajos léptek és még 1-2 helyszín is szóba jöhet. Persze ez így jóval több mint 30 lap, így a megérzésünkre és a várható metára kell hagyatkoznunk a side összeállításakor.

A paklit én most piros-kék-sárga színekbe raktam össze, de természetesen más színek is szóba jöhetnek. A legtöbb érv a zöld mellett van, a Varázskert-Komposztálás kettős mellett a Varázsrépa, az Őshangya ostromgép és a Jégkornis is igen komoly lapja lehet a paklinak. Csakhogy ha mindezeket betenném, már nem lenne elég a sárgát kivenni, hanem más lapokkal is meg kéne kurtítani a paklit. Igazából akkor lenne ennek értelme, ha a tűz szinergiát kivennénk vagy háttérbe szorítanánk és akkor a tüzes lapok helyett egy good stuffosabb verziót csinálnánk Sheranból. Ezenkívül Látókör formátumon elég effektíven működött a Raia is (igaz, addigra mindkét sárga lapunk tiltott volt), főleg a keresés lángja miatt, de egy megfelelő pillanatban kijövő Szárnyaló tolvaj is nagyon finom tud lenni (sok manával és szikrákkal kb. kezet dobat).

Mint mondtam, ezt a paklit még tesztelem és próbálom belőle a maximumot kihozni, így lehet, hogy erősebbre is össze lehet rakni. De szerintem az alapok jók és ha érdekel titeket, bátorítalak, hogy próbáljátok ki!