A Zanszilánkok kiegészítővel több, eddig többé-kevésbé mellőzött etnikum kapott rég várt erősítést. A három új orgling nem konkrétan saját faját, hanem egy bizonyos koncepciót hozott elő az árnyékból, de például a teknős pakli határozottan versenyerőssé lett a nagykiegészítő által.

Van azonban egy további faj is, amely szép csendben, kerülve a feltűnést, kegyetlenül megerősödött. Ők a Túlélők Földjének helyi rémei, a Sötét Föld démonai, a Thargodanok! Az alábbi elemzés egy hagyományos környezetre fejlesztett Thargodan pakliról szól, belátva, hogy ennek az etnikumnak az igazi lételeme a veszélyes faj formátum.

Mit is várunk el manapság egy etnikum paklitól? Szerintem három dolgot: legyen stabil, védhető, és legyen képes a gyors nyerésre.

Stabilitás

Az én szótáramban ez azt jelenti, hogy a lehető legkevesebbszer forduljon elő az az állapot, hogy egyáltalán nem tudok megindulni, vagy lapot kitenni, illetve lehetőleg ne legyenek ún. „blank” lapok a kezemben (blank: az adott helyzetben semmire sem jó lap).

Gyorsaság

Ez azt jelenti, hogy a pakli akár egyetlen kör alatt is tudjon nyerni, vagy 10-15 - de még több sebzést kiosztani; illetve teljesen reménytelen helyzetet teremteni ellenfelünk számára, ahonnan már nem, vagy csak nagyon pici eséllyel tud fordítani.

Védhetőség

Mivel mostanában a kontrollnak áll a zászló, egy etnikum paklitól azt várja el az ember, hogy tudjon mit kezdeni az ilyen jellegű ellenféllel, játékstílussal.

A Zanszilánkok kiegészítőben két új, és egy felújított Thargodan jelent meg. Ettől a néhány új laptól nem várná az ember, hogy egy korábbi etnikum versenyerőssé érik általuk, de ezek a lények mindhárom fenti kritériumnak megfelelnek, ezért a paklink kulcslapjai lesznek. A sötétség gyermeke 1 Vp-ért 0/1-es, repülő, Kf-es lény. Megfelelő feltételek esetén azonban ugyanez a lény lehet akár 6/7-es is, 3 izomjelzővel! Kezdőlapként se féljünk kitenni! Igaz, hogy ekkor 1 Vp-ért csak egy 0/1-es lényt kapunk, de Kf-el, és a követőnk ad mellé, útravalóul egy szk-t, amit máris fel tudunk használni egy Átkozott penge, vagy Bénító gyűrű kihozására. Mindkettő garantáltan zavarni fogja ellenfelünket az első körben!

A Fekélyes thargodan 3 zsz-ért repülő, Kf-es, 3/3-as lény, ami jó eséllyel 5/5-ös-ként, két izommal érkezik majd. Variálható idézési költsége segít nekünk abban, hogy akár egy kincsezett tárgy extra szk-jával, akár egy kicsi, repülő lényünk passziválásával, akár egy kevésbé fontos lapunk feláldozásával olcsón kihozzuk.

Baghar (új) pedig az áramlásával segít minket a második körtől, illetve leszedésével a középjátékban, ütésével pedig a végjátékban. Ha Ködamulettel, vagy homokfutóval sikerül aktivizálnunk, akkor körönként akár kétszer is tudunk leszedni vele, a Semmizős áramlása pedig fontos hiánypótlást jelent. Ezek a lapok akkora lökést adtak az etnikumunknak, hogy miattuk megéri leporolni a kicsit már megfakult, de még ma is remekül működő követőt, A torzak hercegét.

 

A paklink alapja:

3 A sötétség gyermeke (Kf)

3 Fekélyes thargodan (Kf)

3 Baghar (új) (Kf)

Mivel a Thargodanok kevés kivétellel Chara-din színét viselik, így a négyből egy szín máris adott. A legjobb Kf-es tárgyak Tharr színét viselik, ezért ez is kihagyhatatlan, és a Bomtar varázskönyve, valamint az Átkozott penge miatt Rhatt is elengedhetetlen. A negyedik színnek – tekintettel a hagyományos környezetre, és a várhatóan erősen domináló kontrollokra – Sheran-t választottam. Veszélyes faj formátumra persze nem szükséges a sötétzöld, oda sokkal jobb választás Dornodon vagy Fairlight, de erről majd később.

A paklink a gyorsaságigénye miatt nem fér meg egyik szabálylappal sem. Nagy szükségünk van a legalább négylapos kezdésre, hogy már az első körben pörögni tudjunk. Egy ideig kacérkodtam a Bőség zavará-val, ám ha bevállaljuk, de a szerencse nem szegődik mellénk,- és emiatt ellenfelünk netán kétszer kezd,- szinte garantáltan veszítünk. Ráadásul a hagyományos formátumon gyakran kerülhetünk szembe Semleges csatamezővel, és a két lapos hátrány veszélye a követőnk nélkül vállalhatatlan. Követőnk tehát:

A torzak hercege

De mit is csinál pontosan a követőnk? Olcsóbbítja a Thargodanjainkat, és megakadályozhatatlanul ellát minket szörnykomponenssel.

A kompones-termelés kihasználására pedig nem kell más hős rémeink mellé, mint megfelelő minőségű és mennyiségű tárgy.

No de milyen tárgyakat használjunk?

Chara-din:

Baghar fétise adná magát, azonban hosszas elemzés után arra jutottam, hogy sem az olcsóbbítására, sem a sebzésére nincs igazán szükség. Csábító a gondolat, hogy a lényeink idézési költségét nullára vigyük, de sosem a varázsponttal lesznek problémáink. Baghar golyóbisa is szinte kívánkozik - a side-unkba. Aki gondolja, kipróbálhatja, én hagyományos környezetben nem láttam elegendőnek. Talán speciálisabb formátumokon, ahol nagyobb eséllyel futunk bele átkozott követővel felálló koncepciókba, érdemes lehet betenni. Nagyon fontos lap azonban az Ében kehely, mivel pont tud 5-öt sebezni, ezért követőszüntetés esetén kivégzőlapként is funkcionálhat. Az Agykéreggyalu-t túl esetlegesnek találtam, ráadásul nem is lehet helyettesíteni a költségét, más lila tárgy pedig nem akadt.

 

Tharr:

No, itt már dúskálhatunk a jóban! Lényeink javarésze Kf-el, ezért bátran beválogathatunk a kezdőcsapatba Kf-es tárgyakat is. A bármilyen szörnyre rátehető Adamantit agyar igazi multifunkcionális tárgy, szeretjük, a Bénító gyűrű a játék pillanatnyi összképe szerint az egyik legerősebb lefojtás, a Zúzókesztyű anti-mágiája is igen kecsegtető, aztán, ha már anti-mágia, ott van Fintor fejszéje, és a Mo’khabut fétis, az újabb tárgyak közül pedig a Ködamulett, a Moa homokfutó és a Moa kommunikátor is, amik igen erős tunningot jelentenek. Figyeljünk rá, hogy a homokfutó nekronból is kirakható! Ki lehet próbálni a Goblin nektárt is.

 

Rhatt:

Az utóbbi évek vitathatatlanul egyik legerősebb Zén kiskiegje, a Felhők szárnyán elnevezésű. Az átkozott penge csekély hátránya mellett tárgyként kézből dobat két random lapot. Ennél erősebb dobatást nem is nagyon tudok elképzelni. Vegyük észre, hogy a penge és a ködamulett ködként kereshetik egymást. Ennek két esetben van jelentősége: ha épp nincs Kf-es lényünk, vagy ha lent figyel egy Kontinuumfabrikátor. Ekkor keressük a penge helyett az amulettet. Ha viszont kiépült az asztalunk, és ellenfelünk már csak egy-két lapot szorongat kétségbeesetten a kezében, keressük az amulett helyett a pengét, és dobassuk ki a kezét!

Bomtar varázskönyve csupa olyan dolgot csinál, amire szükségünk van. Legtöbbször leszedés+laphúzás képességgel, vagy ritkábban anti-mágiával fog érkezni az asztalunkra. Emellett azonban csonttermelése és a kincs mivolta is figyelemre méltó. A side-unkba is került egy jó Kf-es tárgy: a Szellembéklyó. Jól kezeli az egyik legnagyobb ellenfelünket, a szintén side-lakó Őrző lordot (új). Ha meglátjuk az ellenfelünk side-jában a lordot, már tehetjük is be mindhármat!

Sheran:

Mint mondtam, én a negyedik, azaz kiegészítő színnek Sheran-t választottam az anti-mágiás vonal miatt. De azért Sheran-nak is vannak jó tárgyai: Itt van például a Rúnabárd, ami bármilyen lényre rátehető, (A Rúnabárdot én alapból is használnám, ide nagyon erős! Ne feleddjük el, hogy az izmot a lényünk kapja! - Crull) és így tud adni két fontos izmot pl. a Kontinuumfabrikátor-nak, és az egyik legerősebb gyűjtőforgató lap is itt található: Az újjászületés könyve. Ez utóbbit side-ból akkor használjuk, ha sok Zarkond bilincsére számítunk. A side-ba, kifejezetten mező ellen tettem be a Bo’adhun kincsesládá-t. Arra figyeljünk, hogy ez a remek erőforrás csak akkor tud hatékonyan működni, ha mellé beside-oljuk az anti-mágiás szekciót is!

A tárgyaink:
3 Moa homokfutó (Kf)
3 Bénító gyűrű (Kf)
3 Ködamulett
3 Átkozott penge (Kf)
3 Bomtar varázskönyve
2 Ében kehely

Az indulás:

A játék első köre kulcsfontosságú a számunkra, ezen áll, vagy bukik a meccs! Ezért mindenáron meg kell tudnunk indulni már az 1 Vp-s körben. Olyan lényeket kell tehát keresnünk, amik kiférnek 1 Vp-ből, és termelnek nekünk egy szörnykomponenst.

Ezek a lényeink:

3 Thargodan (Kf)

3 Sikolydémon (Kf)

3 Kontinuumfabrikátor

és az új fiúk közül ide tartozik még A sötétség gyermeke is. Nálam kimaradt Zarknod pecsenyéje, de egy akár a pakliban is, akár a side-ban simán elférhet.

A pakli egyik ásza:

3 Magnetó (új) (Kf)

Hopp! Egy repülő, 3/3-as, kemény speciális képességgel bíró lényt kaptunk, szinte teljesen ingyen, feltéve, hogy már kitettünk előtte legalább egy Thargodan-t. Ugye nem hangzik rosszul? Ráadásul, ha vannak fém tárgyaink (vannak bizony, lásd fentebb!), tovább erősödik, és hab a tortán, hogy lepöccinti az asztalról még a "félelmetes Repro"-t is!

A "buta ütőlényeink"

3 Bazmaon

3 Dezabukodonor

 

Bazmaon a második körtől akár ingyen is tud érkezni, és máris van egy repülő, mágikusan ütő, 6/6-os lényünk. Az első Bazmaon kijátszására még bátran költsük el a 8 életpontot, a másodiknál azonban már okosabban kell eljárni, csak a biztos győzelem tudatában vállaljunk be ekkora kockázatot! Kimondhatatlan nevű hibrid barátunk pedig leginkább 1 Vp-ért, 1 izommal, repülve érkezik majd, 4/3-as ütőlényként. Általában őt fogjuk felszúrni az ellenfél védekező lényén, hogy húzzunk az izomra egy lapot.

 

 

Összesítve tehát a pakli:

Szabálylap: -
Követő: A torzak hercege

3 Magnetó (új)
3 Sikolydémon
3 Baghar (új)
3 Bazmaon
3 Kontinuumfabrikátor
3 Dezabukodonor
3 A sötétség gyermeke
3 Fekélyes thargodan
3 Thargodan
3 Bomtar varázskönyve
3 Átkozott penge
3 Bánatos teknős
3 Ködamulett
3 Moa homokfutó
3 Bénító gyűrű
2 Ében kehely

Összesen: 47

A pakli Webáruházunkban megvásárolható!

A pakliban látható Bánatos teknős egyáltalán nem kötelező, de én a metagame összképe alapján fontosnak találtam. Nagyon sok paklit zavar az első körös kisteki, nekünk pedig a második körben komponensforrás, vagy áldozható költségként, illetve „építheti” fekélyes haverunkat. A kontroll elsősorban megakadályozni szereti a lapokat, nem leszedni, ezért az anti-mágia hatásosabb, mint az asztalon lévő lények védelme. A listában szereplő tárgyak egy része helyettesíthető, és a lények közé is beválasztható más Thargodan, ha például nem rendelkezünk mindegyik fentiből hárommal. Baghar testőre például a kivégzésben jeleskedhet, a Thargodan szolga pedig egy elég jó induló lény, ami ráadásul tiszta lapelőnyt nyújt. Ekkora készlet még nem elég a veszélyes fajra, tehát ott még kicsit higítani kell majd az állományt.

Egy-két fontos összefüggés:

A Kontinuumfabrikátor minden második varázslatot megfoghatja. Tehát ha van rajta egy izom, és az ellenfél varázsol, automatikusan azonnal rákerül a második izomjelző, és mindkettőt leszedve, még ugyanarra a varázslatra reagálhatunk is! Ezért ha sikerül két Fabrikátort kitennünk, és legalább az egyiken van 1 izomjelző, onnantól kezdve minden körben két varázslatot fixen megfogunk velük! Akinek ez nem elég, használjon a side-ból Káoszteknőcöt és/vagy Anti-mágikus ballasztot. Lássuk meg, hogy a Ködamulett / Rúnabárd adta két izom gyönyörűen ellátja munícióval a Fabrikátort. Ne felejtsük el azt sem, hogy a Fabrikátor varázslatokra immunis, ha a kijátszásakor van játékban Thargodanunk, vagy megmutatunk egyet a kezünkből. Ez a legtöbbször elég arra, hogy a kontrollozó játékos kétségbeesve vakarja a fejét…:)

Az Átkozott penge csak a kijátszáskori képessége miatt kell, ezért szívfájdalom nélkül áldozzuk be egy Ében kehelynek, Magnetónak, Fekélyes thargodannak vagy A sötétség gyermekének, ez utóbbi két esetben akár az őt hordozó Thargodannal / Sikolydémonnal együtt! Általánosságban is elmondható, hogy egy pici thargodan-t és a nála lévő Átkozott pengé-t mindig érdemesebb A sötétség gyermekére váltani.

Ne felejtsük el, hogy a Thargodan és a Sikolydémon költsége csökken a játékban lévő Thargodanjaink számával! Nem ritka, hogy 1 Vp-ért egy 9/1-es Sikolydémon repül az őrposztba, és az sem, hogy egy 6/6-os Thargodan, élettel érkezik 1-2 Vp-ért. Ha ez utóbbi még kap egy homokfutót is, vagy az amulettel aktivizáljuk, nagyon-nagyot tud ütni (és tartsuk észben, hogy a Ködamulett nekronból is működik!)

Fontos még, hogy az X-es költségű Thargodan-t és Sikolydémon-t kijátszhatjuk 0 Vp-ért is! Alapesetben ekkor sajnos a gyűjtőbe kerülnek, de mivel sikeresen kijátszottuk őket, megkapjuk a követőnktől a szörnykomponenst, vagy ingyen kicselezhetjük velük Beldian-t!

Nagy probléma a lényeink ellopása. Ez ellen Szőröspók őrdémonnal (új) és Szent kulaccsal (új) védekezzünk! Az előbbit nem találtam elég jónak, de ezt a döntésemet nagyon megbántam. Bizony kellett volna! Csatamező illetve drágítások ellen Ultraspecializáció-val esetleg Hívó kürt-tel készüljünk! Ha a szakértelemből véletlenül kettőt is behúzunk, nem baj, az egyiket tárgyra a másikat szörnyre állítsuk! Hagyományos környezetben a side-ot tele kell pumpálni anti-mágiás lapokkal. Erről már volt szó. Más formátumon azonban indokolt lehet a Planetáris őrdémon (új) és / vagy a Virágszimbólum (új) használata is.

Veszélyes faj formátumra Sheran helyett Dornodon-t választanám, mivel remek tárgyak, és egyéb kiegészítő lapok vannak ebből a színből. A Tolvajkulcs pl. 2 Vp-s laplopás, az Ork lángvető ingyen sebzést növel, és a Kisebb Zan-ról is dicsőítő oldalakat lehetne írni. Talán felsorolni sem nagyon lehetne, hogy mennyi extra lehetőség rejlik a piros szín lapjaiban.

A másik kiegészítő szín Fairlight lehet. Itt szóba jöhet Az idő tornya, az Aranydukát, az Eleven csapda, esetleg követőszüntetés esetén a Fogadó (új).

Veszélyes faj formátumon jól jöhet a Sötét Föld (új). Itt azonban figyeljünk rá, hogy az ellenfél Thargodanjai, és Chara-din fattyai is részesülnek a jóból! Ez különösen egy Molluszk-kal felálló ellenfél esetében fontos.

A side mindig az aktuális versenyhez igazítja a paklit, ezért mindenkinek saját szája íze, és igényei szerint kell azt kialakítania.

Visszatérve a három fontos kritériumunkhoz:

Stabilitás

Az első négy lapból szinte biztosan ki tudunk tenni egy vagy akár több lényt és legalább egy tárgyat. A tárgyaink egy része kincses, tehát a komponens-készletünket velük szépen ki lehet egészíteni. Baghar háromféleképpen is képes áramolni. A lényeink egy részének idézési költsége flexibilis, azaz szabadon konfigurálható. Van két garnitúra ködös lapunk is, ők kereshetik egymást. A Kf-es tárgyaink számára megfelelő mennyiségű Kf-elni képes hordozóról gondoskodtunk, és lapjaink képességei egyáltalán nem függenek attól, hogy az ellenfél mit játszik ki, vagy milyen szabálylapja / követője van. Összességében tehát a stabilitás követelményének tökéletesen eleget tettünk.

Gyorsaság

Esszenciális húzás esetén akár már az első körben rá tudunk csavarni az ellenfélre 14, vagy még több sebzést, a második körben pedig megjöhet a nyerés is. A pakli némiképp öngerjesztő, azaz egy-egy lapunk kijátszása elősegíti a következő lapjaink kihozását, illetve erősítik egymást. A sok extra izom garantálja a lap-utánpótlást és a megfelelő méretű ütéseket is. A lényeink egyébként alapból is nagyok, tehát akár egy-egy lényünk is tekintélyes sebzést tud bevinni. A játék csak ritkán húzódik el, de ekkor sem vagyunk túl nagy bajban, mert két nagyobb lényünk, Baghar és Bazmaon, képesek egyedül is eldönteni a meccset. Összességében a pakli elég gyors a mai versenykörnyezethez.

Védelem

A Bénító gyűrű, és a Kontinuumfabrikátor önmagában is el tud lehetetleníteni néhány divatos koncepciót. Az átkozott penge és a Bomtar könyve érzékeny laphátrányba tudja hozni az ellenfelet. Életjelzőket is bevethetünk a védelem érdekében, a Fabrikátor immunitása pedig kifejezetten nehezen megoldható probléma egy klasszikus kontroll számára. A lények izmai garantálják, hogy ne kerüljünk laphátrányba. A védelem követelménye kielégítő, de elsősorban ezt a kritériumot kell erősíteni, ha egy kevésbé kontrollos környezetbe visszük el hős Thargodanjainkat.

 

Zárszóként: a Thargodan pakli egy rendkívül élvezetes, izgalmas játékélményt nyújtó, viszonylag olcsó pakli, amely könnyen beszerezhető lapokból áll. Ezek egy része gy-ngy besorolású, másrészt nem kifejezett spoiler (spoiler: drága, önmagában is erős, sokak által keresett ritka lap). A pakli használatát kevés gyakorlással el lehet sajátítani, és a legtöbb ma használatos divat-pakli ellen képes meglepetést okozni. A július 7-i Dungeon-os, UR-es, hagyományoson 6/3-ra volt jó, úgy, hogy még a vesztes meccseimen is hoztam egy-egy „becsületgólt.”

Jancsár János