Értekezés egy emblematikus ultra ritka szabálylapról

Mielőtt belekezdenénk a fenti téma boncolgatásába, engedjétek meg, hogy a „Ghalla univerzumban” használatos varázslatokról ejtsek néhány szót. Azt bizonyára sokan tudjátok, hogy a HKK alapjai a Túlélők Földje és kisebb részt az Ősök Városa levelezős szerepjátékon nyugszanak, így nagyon sok ottani dolog megjelenik a kártyajátékban is. Az ŐV-n nincs különbség a varázslatok két fő formája, a pszi-képességek és egyéb trükkök között, mert ezek mind-mind egy kalap alá kerültek, a TF-en azonban alapvetően különböznek egymástól ezen metódusok.

A HKK lapok azonnali, bűbáj vagy általános varázslatai a Túlélők Földje világán éppúgy lehetnek pszi-, alakváltó-, harcművész-, esetleg közös tudati képességek, mint ahogyan varázsló- vagy papi varázslatok, és e két utóbbi „ősi varázslat” változatai. Miért is hoztam szóba mindezt? Nos azért, mert a HKK-ban a lapok egy-egy színhez, azaz istenhez vagy klánhoz tartoznak, és ez néha megtévesztő lehet. A legtöbb varázslatot bármely isten papja megszerezheti így vagy úgy, a taumaturgikus, vagy más néven varázsló varázslatok elsajátításához, pedig még csak trükközniük sem kell, elég bebattyognak egy mágustoronyba, leperkálják a tandíjat, és máris használhatják legújabb szerzeményüket...

Azok a varázslatok, amelyek például a sárga színt kapták a HKK-ban, egyáltalán nem biztos, hogy csakis a Fairlight papok által használatosak, sőt még az sem egyértelmű, hogy egyáltalán eredetileg is varázslatok a HKK háttérvilágán. A Kos csapása például egy harcművész (azaz „kí-”) képesség, a Tudati vitalizáció egy ún. közös tudati képesség, a Tudatkutatás pedig egy pszi-képesség. Tehát ezek egyike sem varázslat eredetileg. A pszi-képességek a kártyalapokon például jellemzően mentális varázslatok formájában jelennek meg.

Emellett igen sok varázslat van a HKK lapok között, amelyek az első használójuk vagy kifejlesztőjük nevét viselik. Ilyenek például Trinigan különböző trükkjei, Thu’zad utazásai, és még hosszan lehetne sorolni a jobbnál-jobb példákat. Sok olyan „névadó” akad azonban, aki valójában nem hagyott semmilyen nyomot a TF-en, némelyikük egyáltalán nem is létezik/létezett a levelező játékokban. A legnagyobb spoilerek egyike például Solisar nevét viseli, és a varázslat egy counter lett, és Raia lapjai közé került, holott Solisar egy druida volt, azaz egy sheranita pap, a varázslat pedig valójában egy óvó aura…

Ahhoz, hogy a HKK és a Túlélők Földje kohéziója minél erősebb legyen, és a kapcsolat ne vékonyodjon folyamatosan ezekre az apróságokra is érdemes lenne figyelni kicsit.

A bevezető téma megválasztása persze nem teljesen önkényes. A TF-en a kalandozók igyekeznek minél nagyobb költségű varázslatokat használni, mert szinte csakis ettől függ milyen gyorsan fejlődnek mágiahasználói képességeik. A HKK-ban viszont általában pont ellenkezőleg, arra törekszünk, hogy lehetőleg minél olcsóbban varázsoljunk. A legkomolyabb olcsóbbítás pedig nem más, mint A fókusz meglelése UR szabálylap.

Már akkor is éltes darab volt, mikor jómagam megszereztem 2008-ban, és azóta újabb öt év telt el. A játék még tovább gyorsult, a lapok tovább erősödtek, és még olcsóbbak lettek.

Szabálylapunk 2 varázspontos olcsóbbítása, ami 2001-ben, és pár éven át még drasztikus pörgést eredményezett, ma már egyáltalán nem hozza ezt az eredményt. Készítettem egy kis értekezést arról, hogy miként, és szerintem miért avult, értéktelenedett el a HKK egyik legemblematikusabb szabálylapja az elmúlt 12 év alatt…

***

Éjmágus persze nem teljesen véletlenül bukkant a forrást rejtő barlangra. Egy ősrégi fóliáns útmutatásait követte, mikor a hosszas és viszontagságos út végén eljutott a barlangcsarnokba, ami a Mir-hegység végeláthatatlan járatrendszerében rejtőzött. A nyomok halványak voltak, és sejtelmesek. Sok-sok fejtörés és számos félresikerült utazás, és kutakodás előzte meg a sikert, és Éjmágusnak fogalma sem lehetett róla, hogy nem egészen egy évezred elteltével pontosan ezek a barlangrendszerei nyújtanak majd menedéket a halandó világ utolsó hírmondóinak…

Addig azonban számtalanszor lepereg még a homok az Istenek nagy időmérőjén, és Éjmágust egyáltalán nem érdekelte a távoli jövő. A Fókusz miatt érkezett, és izgalmát, ha akarta volna, sem tudta volna leplezni. Persze nem is volt erre szükség, hiszen nem volt tanúja érkezésének. Mint mindig, most is egyedül járt a végére a kérdésnek.

A barlang hatalmas volt, méretei szinte felfoghatatlanok. A középpontjában pedig egy emelvény állt. Éjmágus nagyjából tudta, hogy mit keres, mert az ősi kyorg fóliáns pontosan leírta a kristályt, és annak közvetlen környezetét. Sőt még egy sematikus rajzolatot is tartalmazott a tekercs.

A kristály foglalata azonban üres volt. A varázsló az izgalomtól kiszáradt torokkal nyelt egyet, és megérintette a talapzatot. Megtántorodott.

A kristálynak még a lenyomata is olyan erőteljes mágiát hordozott, hogy ez az egyetlen érintés is azonnal közvetlen átjárót nyitott a mágia síkjára, ahonnan aztán elapadhatatlan forrásból ömlött, tolult a nyers mana.

A Fókusz tehát nem volt a helyén, csak a puszta árnyéka maradt hátra, de a relikvia emléke is képes volt előidézni ezt a csodát. Éjmágus tehát nem volt csalódott. Ehelyett sebtiben felrajzolta az emelvény köré a térmágia egy igen bonyolult pentagrammáját, aminek segítségével aztán bárhonnan, bármikor visszatérhetett a Fókusz talapzatához, hogy merítsen a kifogyhatatlan manaforrásból…

***

Ahhoz, hogy a Fókusz meglelésének jelenlegi használhatatlanságának okait feltárjam, először nézzünk egy kis statisztikát. A szabálylapunk a Két Világ Közt kiegészítővel együtt jelent meg (2001-ben). Ebben a kiegészítőben megjelent Vp költségű lapok:

0 Vp-s lap: 0 db
1 Vp-s lap: 1 db
2 Vp-s lap: 14 db
3 Vp-s lap: 24 db
4 vagy több Vp-s lap: 40 db

A legújabb nagy kiegészítőben, az Istenek Viadalában (2012-ben) megjelent Vp-t is tartalmazó költségű lapok:

0 Vp-s, vagy tisztán nekronos: 5 db
1 Vp-s, vagy 1 Zanszilánkos: 36 db
2 Vp-s, vagy 2 Zanszilánkos: 45 db
3 vagy több Vp-s vagy Zanszilánkos: 38 db

(A tárgyakat, építményeket stb. egyik kiegészítőnél nem számoltam.)

A fenti statisztika szerintem nem igényel semmilyen további magyarázatot.

Ma egy átlagos versenypakli 1-2 Vp-ből vígan eljátszik, illetve - ha szükséges - számtalan módon tud termelni magának elegendő Vp-t. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a játék egyik top Vp-termelése egy olyan lap (Sötétségszellem (új)), ami mindössze egyetlen +Vp-t ad! A lapok többségéhez tehát egyáltalán nem szükséges semmilyen olcsóbbítás.

Mindez önmagában még nem lenne baj, hiszen akadnak azért jócskán olyan 3 vagy több Vp-s lapok, amiket a Fókusszal olcsóbbítva, hatalmas Vp előnyt tudunk termelni (Pl. Formálódó hatalom, a Trinigan lapok, stb.). A szabálylapunk 2 Vp-s olcsóbbításának tehát továbbra is van azért létjogosultsága.

Nézzük, hogyan szerepel a szabálylapunk a versenyasztalokon, a gyakorlatban:

Hagyományos környezet:

A hagyományos környezetben most az öngyilkossággal egyenlő a Fókusz mellé követőt tenni. Egyetlen elképzelhető követő az Őrült Enkala, az aminátor lehet, de ehhez is kell némi mazochizmus. Ez esetben ugyanis lap nélkül kezdjük a játékot. Az első Vp-nkből kereshetünk ugyan egy gólemet, de kitenni már nem tudjuk. A laphátrányunk gyakorlatilag behozhatatlan.

Ha a szabálylapunk működik, és nem használunk követőt, akkor 1 lappal kezdünk (kivéve, ha Zarknod börtönében kell játszanunk az ellenfelünk miatt), bár ez az egy lapunk jó eséllyel 1 Vp-ért fog kijönni. Ha az ellenfél kezdte a játékot, és ez az egy lap épp nem egy Szúnyogirtás, akkor az ellenfél első körébe nagy valószínűséggel nincs esélyünk beleszólni. A hagyományos környezetben felvonuló paklik az első körüket optimálisra próbálják meg előkészíteni. Ezért a paklik lapkészletének legalább harmada kijátszható már a legelső körben is. Mire tehát megkapjuk az első varázspontunkat, az ellenfelünk szinte biztosan Vp/Ép előnyben lesz, a lapelőnye pedig adott. Miért választjuk tehát ezt a teljesen biztos hátrányt? Az 1 Vp-ért kirakható 3 Vp-s lapok biztosította előnyért. De valójában mekkora előnyt biztosít nekünk ez az olcsóbbítás?

Ha a szabálylapunk működik, és mi kezdünk, akkor 1 Vp-ből, és 1 lapból kell megváltanunk a világot. Egyetlen olyan lap van, ami optimális ebben a helyzetben, ez pedig az Albínó varkaudar. Az első Vp-nkből kijátszva, anti-mágia: 0-val érkezik, és jó eséllyel szétszedi az ellenfél kezét (később pedig leszedésként is működhet). Minden más kezdés jó eséllyel laphátrányba hoz minket.

Ha ugyanis laphúzást vagy egyéb erőforrást (pl. keresést vagy Vp-termelést) húztunk, nem tudjuk azt megvédeni. Ha megakadályozzák a létrejöttét, kb. 10%-ra csökkennek a nyerési esélyeink. Akkor sem vagyunk sokkal előrébb, ha létrejön ez az egy lapunk. Egyetlen lap van ugyanis, ami akkora előnyt termel, hogy a nyerési esélyeink megközelítsék az 50%-ot, ez pedig a Visszalépés. Segítségével az egyetlen manánkból azonnal felhúzunk öt lapot. Ha ez sikeresen megtörtént, és van a felhúzott lapok közt Trinigan manakonzervátora, plusz még másik 3 db 3 Vp-s lap, akkor a győzelmi esélyeink elérik, néha meg is haladhatják az 50%-ot. De itt a vége. Ez a két optimális kezdés van. A többi erőforrás (pl. Trinigan energiapuffasztása, Bahn szolgája, stb) csak a lap végén huzat, amelyik pedig azonnal huzat, az nem ad Vp-t, azaz nem tudunk megindulni. A játékban jelenleg nincs olyan játszható erőforrás, ami anti-mágia: 0-val vagy counterelhetetlenséggel rendelkezne (én legalábbis egyet sem tudok). A megindulásunkat tehát jó eséllyel meg fogja akadályozni ellenfelünk.

Még az optimális kezdés, a Visszalépés sikeres létrejötte esetében is a lapjárásnak olyan magas fokú szerencsés együttállása szükséges, ami minden szökőévben csak egyszer jön elő.

Először is: 3 Vp-s lapokkal kell, játsszunk, a manakonzervátor miatt. Nem használhatunk kéket, mert a Visszalépés azokat eldobatja. Ha az ellenfél Szűk esztendőkkel, Zarknod bilincsével, vagy Zarknod börtönében játszik, a dolog kapásból nem működik, és még azt is feltételeztük, hogy ellenfelünknél egyetlen 0 Vp-s counter sincs.

Van még egy lehetőség: az első kör elpasszolása. Mivel azonban a hagyományos paklik első köre általában kioptimalizált. Minden „elskipelt” kör kb. további 10-15%-ot ront az egyébként is igen csekély nyerési esélyeinken.

Mi a helyzet akkor, ha az ellenfél Ősi rúnával vagy Semleges csatamezővel játszik?

Ez esetben a játékot 4 lappal kezdjük, de nincs olcsóbbításunk. A lapjaink zöme 3 vagy több Vp-s, tehát reménytelenül drágán fogunk játszani. Az egyetlen megoldás, hogy Trinigan, önmagát olcsóbbító lapjait, vagy más oknál fogva helyettesíthető idézési költségű lapokat használunk, de rúna/csatamező ellen az első kört így is biztosan elbukjuk, és side után is kénytelen-kelletlen át kell állnunk egy szimpla „4 lapos triniganra”, ha nyerni akarunk. Ez pedig a side-unk tartalmát is alapjában meghatározza.

Még ennél is rosszabb a helyzet, ha az ellenfél Változó környezetet használ. Ez esetben ugyanis simán 1 lappal kezdünk… és ha az ellenfélnek van egy kis esze, akkor az első körben bilincset, a másodikban rúnát kér, és gyakorlatilag megver minket anélkül, hogy egyetlen lapot is ki tudnánk játszani.

A fenti okfejtés után jutottam arra a következtetésre, hogy A fókusz meglelése hagyományos környezetben egyszerűen használhatatlan. Először be akartam mutatni az általam 2008. őszétől hagyományos környezetben használt A fókusz meglelése paklikat és versenyeredményeket is (négy ilyen versenyre, 3 hagyományosra, és egy egyszínűre vittem el a paklit), de fölöslegesnek tűnik. A probléma e nélkül is vázolható

A speciális formátumok:

Szót kell ejteni még a „fókusz kombókról”, és a jellegzetes fókuszos veszélyes faj paklikról is. Kombóból kettő azonnali nyerést ismerek (bár azért biztos van több is). Az első a Szörnycsábítás-Eknagorhu-Szirének éneke, ami alsó hangon 3 Vp, és kell hozzá két lap, ami egyben a második kört is feltételezi. A lényege, hogy a Szörnycsábítással kikeresett, és a miatt ingyen hozható, feltámadó lényünket végtelenszer feltámasztva és feláldozva, elvileg végtelent sebezhetünk a célpontba. A második kombináció szintén a Szörnycsábítás 0-ra is olcsóbbító képességét használja ki: keressük vele a Tűzmadarat, egy nekronért kitesszük, ezáltal kikeressük a másikat, játékba tesszük, majd kikeressük a harmadikat, és azt is játékba tesszük, végül keressük a Szikra (új)-at. Ez így egy első körös nyerés, 15 sebzéses ütéssel, majd a Szikra kivégző sebzésével. Jól hangzik, de feltételezi, hogy az első Tűzmadár nekronjával nem semmizzük el a másik két madárka egyikét sem, és a három Szikrából is legalább egy megmarad… plusz feltesszük, hogy az ellenfelünk ölbe tett kézzel néz mindvégig.

A „fókuszos” fajok közül elsőként a pegazusokat, és a gólemeket említeném. A gólemek 3 Vp-s szekciója 1 Vp-ért kitéve igen költséghatékonynak mondható, a pegazusok többsége pedig szintén 3 Vp-s. Nyilván van még más is, hiszen például a manók jelentős része is 3 Vp-s, ráadásul ők könnyedén kiférnek ingyen, ha egymást eldobáljuk a költségük kiváltására. Milyen kár, hogy egyetlen lappal indulva, nem engedhetjük meg ezt a luxust magunknak…

A fentiek után jutottam arra a meggyőződésre, hogy A fókusz meglelése pakli mindenképp all-in pakli, amivel csak úgy lehet eredményt elérni, ha vakmerőn kockáztatunk. Hagyományos környezetben életképtelen, 6/2-nél többre semmiképp sem szabad számítani tőle.

A pörgős formátum:

Mindezért a pörgős formátumra esett a választásom, és nem kevesebb, mint öt hagyományos pörgős, és egy egyszínű pörgős versenyre vittem el a fókuszomat. Úgy gondolkodtam, hogy bilincs/börtön ellen úgy sem tudok side-olni, a rúna/csatamező/változó pedig stabilan megver, ahogy a három erdős tűz/köd szintén. A keltetős, és a „két erdős” felállások ellen van némi, kb. 33%-nyi esély, az egyéb drágítások ellen még talán egy kicsit több is. A követős felállásokkal szemben olyan 35-40% esélyünk van, minden más, az első két körben nyerni nem tudó pakli ellen pedig már 50% feletti a nyerési esélyem. Mivel nincs side, és a pörgős egyébként is „bevállalósabb” formátum, összességében úgy 40+%-nyi esélyt adtam magamnak a 12/8-ra, ami a hőn áhított cél volt a pörgősön. Az ennél még jobb eredményre gondolni sem mertem.

Hozzáteszem, hogy az amatőr mezőnyről beszélek, ahol a metagame mellett az emberi tényezővel is komolyan kell számolni. Több a kósza „szerelemlap”, amivel az ember nem számol, a szokatlan, és kiszámíthatatlan felállás, valamint kicsit több a hiba és benézés is, ami azért a Fókusz malmára hajthatja a vizet. A profi mezőnyben szerintem évi egy-két kósza próbálkozásnál gyakrabban a Fókusz nem bukkan fel, és ennek az az oka, amiről épp beszélek.

1. próbálkozás (2010, Wekerle):

3 Rughar (új)
3 Trinigan energiapuffasztása
3 Szúnyogirtás
3 Sztatikus gólem
2 Trinigan
2 Vérkeszeg (új)
2 Méonech száműzött (új)
1 Örökmozgó
1 Trinigan manakonzervátora
1 Kreátor
3 Túlzó szeretet
3 Szikráció
3 Formálódó hatalom
2 Brutálgeddon
3 Rugalmas erőforrás
3 Határozott tagadás
1 Kurtz
1 Az idő kereke (új)
3 Trinigan tagadása
1 A Fénytorony mágus
1 Misztikus -> 3 Csalafinta manó
1 A megváltás ideje
1 Ősi legendák

Wekerlén, az amatőr mezőnyben ekkor összesen 2 Zarknod bilincse pakli volt, mindkettővel játszottam, ki is kaptam. Ha jól emlékszem 6-ot sikerült nyerni a 12 meccsből.

Az általános tapasztalat az volt, hogy ha az ellenfél játszott counterekkel, kikaptam.

2. próbálkozás (2011.):

Szintén Wekerle, amatőr mezőny:

3 Vérkeszeg (új)
3 Sztatikus gólem
3 Trinigan energiapufasztása
3 Trinigan manakonzervátora
3 Szúnyogirtás
3 Albínó varkaudar
3 Csalafinta manó
3 Visszalépés
3 Emésztő köd
3 A végzetúr haragja
3 Túlzó szeretet
3 Formálódó hatalom
3 Szikráció
3 Börphaug
3 Trinigan bemutatója
3 Előnyös üzlet (új)

Ha jól emlékszem 5 lett meg a 12-ből. Az általános tapasztalat az volt, hogy túl sok az ölés, és túl kevés az erőforrás. A mezőnyben elég sok követős felállás volt, ami mellett jól eljátszottam.

3. próbálkozás (a dátumra nem emlékszem):

Dungeon, vegyes mezőny.

3 Sztatikus gólem
3 Trinigan energiapufasztása
3 Trinigan manakonzervátora
3 Szúnyogirtás
2 Tőcse, a szúnyogirtó
3 Albínó varkaudar
3 Csalafinta manó
3 Visszalépés
3 Emésztő köd
3 Túlzó szeretet
3 Formálódó hatalom
3 Remira haragja
3 Szikráció
3 Börphaug
2 Bomtar könyve
3 irányított őrület

Az eredmény: 12/4, ha jól emlékszem. Ez tavaly volt, azt hiszem. Gyakorlatilag mindenki megvert, csak a kiteszteletlen amatőr paklik nem, illetve volt egy iszonyatosan mázlis húzásom egy háromerdős tűz deck ellen, ahol az ellenfelem nem tudta megoldani a Sztatikus gólemet, lévén az immunis a tűzre.

4. próbálkozás:

3 Sztatikus gólem
3 Trinigan energiapufasztása
3 Trinigan manakonzervátora
3 Szúnyogirtás
3 Tőcse, a szúnyogirtó
3 Albínó varkaudar
3 Csalafinta manó
3 Visszalépés
3 A végzetúr haragja
3 Hok Rakon
3 Túlzó szeretet
3 Formálódó hatalom
3 Remira haragja
3 Szikráció
2 Bomtar könyve
3 Megrontott trikornis

Ezzel a verzióval végül nem indultam el, mert nem tudtam eljutni a versenyre. Nem voltak illúzióim egyébként.

5. és egyben utolsó próbálkozás: Wekerle, 2013. április 20.

2 Zangólem
3 Héteoszix, a sógólem (új)
3 Trinigan energiapufasztása
3 Trinigan manakonzervátora
3 Szúnyogirtás
3 Tőcse, a szúnyogirtó
3 Trinigan karácsonya
3 Albínó varkaudar
3 Csalafinta manó
3 Visszalépés
3 Formálódó hatalom
3 Remira haragja
2 Szikráció
3 Ganiüd interruptor
2 A dimenziók háborúja (új)
2 Végső halál
3 A kaszás érintése (új)

Az eredmény 12/6. Kicsit több figyelemmel talán meglehetett volna a 12/8.

Emellett elvittem a Fókuszt egy egyszínű pörgős versenyre is, természetesen sárgával. Említésre sem méltó az eredmény. A hordák lepörögtek, a kontroll pedig kiröhögte a reménytelen próbálkozásaimat.

Végső konklúzió: a pillanatnyi metagame olyan színes, olyan változatos, hogy ha csak ez számítana, akkor a Fókusz akár oda is érhetne az első helyekre. Talán ellavírozhatna a különböző paklik között. Összességében azonban a jelenlegi versenygyőztesnek gondolt paklik túlnyomó többsége gond nélkül lepörgi, szétkapja a Fókuszt.

A nyomvonal, amely mentén a paklijaimat építettem nyilván nem az egyetlen. Nem vitatom, hogy vannak más lehetőségek, és más megoldások is. Azt sem állítom, hogy ez a legtökéletesebb felállása a paklinak. Azt viszont határozottan állítom, hogy ennél sokkal jobb eredményt nem lehet vele elérni. Nem azért, mert a lap gyenge, hanem azért, mert eljárt felette az idő.

Két lehetőség van, vagy a Fókuszt kellene felújítani, vagy olyan lapokat, amelyek a Fókusz első körös vergődését segítik túlélni.

A legnagyobb gondunk, ha nincs szabálylapunk, illetve ha nem jön létre az első lapunk. Ha ezt a két problémát sikerülne kiküszöbölni a szabálylap felújításával, vagy segítő lapok kiadásával, akkor talán ismét visszatérhetne a versenyasztalokra a régi nagy öreg. Addig pedig, amíg ezek a változások be nem következnek, maradnak a nagyon speciális formátumok, mint amilyen az azonos idézési költségű lapokra épített paklik versenye…

***

Éjmágus csalódott volt. A Kristály foglalata ugyanis közel sem nyújtott akkora segítséget mágikus praktikáihoz, mint amire számított. Egy idő után pedig egyszerűen elapadt az ereje. Hiába lépett hát újra és újra kapcsolatba az ősi relikvia emlékével, a forrás a harmadik látogatása után megcsappant, az ötödik próbálkozás után pedig már egyáltalán nem működött. Kiürült, kifakult. A Fókusz elveszett, és Éjmágus feladta a keresgélést. Talán sosem fog többé előkerülni. Talán mindörökre elenyészett a hatalma, de talán még van remény…

 

J.J.