Az alábbi pakli elemzése egy speciális környezetben zajló, de egyébként a hagyományos versenyszabályok szerint szervezett versenyre készült összeállításról szól. Speciális volt a környezet, mert ezúttal a Dungeon által szervezett „Beszűkült látókör” - versenysorozat 4. epizódjáról beszélünk, amikor is a manapság divatos verseny paklik többsége már erőteljesen laphiányossá vált. Egyben azonban hagyományos is volt abban az értelemben, hogy ezt a paklit vígan el lehet vinni bármelyik hagyományos, vagy korlátozottabb formátumú versenyre, mivel az összeállításában nem kellett nélkülöznöm egyetlen egy fontos lapot sem.

A versenysorozat 4. állomásaként már jó előre tudott volt, hogy a legtöbb top counter (legjobb és legolcsóbb, bármilyen lapot megakadályozó azonnali reakció), és a legtöbb optimális erőforrás már mind tiltásra került. Épp ezért elsődlegesen lényekre építő (Lassan járj! mellett felvonuló nagylényes - vagy szimplán a követőjével felálló aprólényes horda), illetve mindenféle kombó-paklikra számítottam, és köztudott, hogy ez utóbbiak leginkább szabálylapok takarásában szeretnek vigéckedni. Két lehetőség volt tehát: vagy egy ilyen (kombó vagy lényes) paklit, vagy egy kifejezetten ezek ellen kitalált „ellen”-paklit kellett választanom. Nos, én egy harmadik verziót választottam, nevezetesen a lényes kombót, amint azt alant mindjárt láthatjátok.

Az előzetes elemzés, és a tiltott lapok listájának áttanulmányozása után úgy véltem, hogy gyors, 1.-2. körös paklira lesz szükség, ami vagy nyer ennyi idő alatt, vagy olyan lock-ot (közel megoldhatatlan szituációt) alakít ki, ami elvezethet a győzelemhez. Egy korábbi pakli-tervemet fejlesztettem hát tovább, amely ötletet eddig másnál még nem láttam így, ebben a formában kibontani. Bízhattam tehát a meglepetés erejében.

Az első lap, amit előszedtem a gyűjteményemből az nem volt más, mint a Mérgező rakshallion felújított változata.

Arra a feltevésre építettem, hogy valószínűleg kevesen vállalják majd be az Átkozott követőt, mivel sokkal inkább az Ősi rúna/Változó környezet nyújtotta védelemre, illetve a saját, jóval hasznosabb követőjükre fognak támaszkodni a játékosok. A paklim ráadásul fikarcnyit sem veszít a tempójából, ha esetleg semlegesítik a követőt. Mivel a vállalható reakció lapok többsége már tiltólistára került, ezért a követő ezeket drágító képessége várhatóan nem túl acélos. Mivel azonban a reakciók tiltása után ezek helyébe törvényszerűen a leszedések lépnek, a követő ezeket drágító képessége már sokkal hasznosabbnak ígérkezett.

A követő mellé olyan mérgező lényeket választottam, amelyekkel az első, de legkésőbb a második körben simán meg tudok indulni. Lássuk, mik voltak a választottjaim:

3 Zanpók
3 Sheran védősárkánya (új)
3 Fekete özvegy (új)
3 Manaszövő (új)
3 Mérges puffancs (új)
3 Eleven méreg
3 Rothadó borzalom (új)

A mérgező lényekhez természetesen két elmaradhatatlan tartozék is jár, úgymint:

3 Mérgezett dobótőr (új)
1 Földanya paradicsoma (új)

A dobótőr ingyen jön, ha van mérgező lényünk, és lássuk meg, hogy az első körös Fekete özvegy, vagy a saját magát aktivizáló Manaszövő mellé kitéve kapásból meg is van a megnyugtató 5 sebzés, ami gyorsan elveszi ellenfelünk kedvét attól, hogy botor módon megszüntesse a követőnket.

A helyszín talán feleslegesnek tűnhet alapból, és sokan talán side-ba tennétek, de mindenkit lebeszélek erről. A harmadik (esetleg negyedik) körre általában már 5 vagy még több Vp-nk van, és ebből 2 Vp-ért kikeresve, 3 Vp-ért pedig kitéve a síkot már egyáltalán nem drága a nyerésünket előkeresni. Az a minimális gyógyulás, és izmozás, amivel megajándékoz minket, már csak hab a tortán.  

A Zanpók, a Rothadó borzalom és az Eleven méreg később még említésre kerül. A Manaszövőről és a Mérges puffancsról azonban ejtenék egy-két szót. Lássuk meg, hogy a Manaszövő egyetlen asztalon vagy kézben lévő mérgező lényünk esetén már egy ingyen (!), aktívan érkező, 2-3-as lény. Ha egynél több mérgező lényünk van, akkor pedig egyből brutális erőforrássá alakul. Ő a paklink motorja. Ha a helyszínünk is kint van, akkor 1 Vp-ért már 2 izommal, 4/5-ös nagy-lényként érkezik.

Mint írtam volt, ezúttal nem egy mérgező hordát, hanem egy kombinációs paklit építettem. Ideje rátérni hát a kombinációra.

A Zanpók optimális esetben 3 izom- és 3 méregjelzőt tud tenni egy célpont lényre. Akárhogy is számoljuk, ez 6 jelző, teljesen ingyen. Van egy lény, ami egy ilyen keménykedésre képes Zanpók mellett már 9/9-es dózerként repül be az őrposztba, ez pedig nem más, mint az Iszapgólem (új). Mi is kell ehhez? Nézzük! Kell egy fullos Zanpók (ami vele együtt 3 mérgező lényt jelent). Ha a fenti készletet nézzük, akkor mindez egy Fekete özvegy / Sheran védősárkánya + Manaszövő mellett az első körben megvan. Hopp! Most sokan csóválják a fejüket, hogy milyen kombó az, amihez négy különböző lap kell kezdőkézre? Nos, ezek bármelyike bármelyikkel jó lesz, mivel az Iszapgólem szerencsére minden más lényünknek is nagy-nagy barátja. A puffancs, és a borzalom is méregjelzővel érkezik, előzőre ráadásul rögtön tehetünk még egyet nekronból. Ha a második körben hozzuk a Manaszövőt, már oszthat izmot is (két mérgező lény esetén már ezt is ingyen teszi!), ami szintén számításba jön a gólemünknél. Minden eddigi lényünk mérgez, ami az ellenfél lényeibe kenve tiszta haszon. Emiatt is olyan remek választás a védősárkány, mivel ingyen tömíti az őrposztot. Ha le is üti egy nagyobb dög, ezért sok (a követő miatt 5) méregjelző virít majd rajta, mikor a körünkben vigyorogva kijátsszuk a 8/8-as gólemünket.

Az Eleven méreg is derekasan osztja a méregjelzőket, emiatt nagyon szeretjük előkeresni őkelmét a síkkal. Egy kis matek: ha összegyűlik 4 Vp, akkor három, már játékban lévő lénynél az érkező Eleven méreg összesen 8 méregjelzőt oszt ki. Az Iszapgólem ilyenkor már 11/11-esként érkezik. Üt és ha áldozzuk a mérget is, 1 híján megvan a 20 sebzés…

Nos tehát már van két színünk, a sötétzöld és a fekete, sok-sok apró, mérgező lénnyel. Melyik színt kellene még beválogatni? A Zanpók és a Rothadó borzalom is zanszilánk, ezért szeretjük építeni őket. A káosz egyhangú libái pedig jelzők, egy-egy grátisz méregjelzővel megpúpozva. Tökéletes! 3 Vp-ből alsó hangon is érkezhet két liba, és egy 7/7-es gólem… A harmadik színünk tehát a libák miatt a lila. („Gá!”)

3 A káosz egyhangú libái

Ha pedig lila és fekete, akkor tegyünk be két nagyon olcsó, és ehhez képest rendkívül zavaró lapot:

3 Az enyészet porladó lovasa (új)
3 Förtelmes kriptod

Ez utóbbi lap elég sok kritikát kapott mentoromtól, ezért hadd indokoljam meg a választásomat. Három funkciója is van, és mindhárom rendkívül hasznos. Az első körben, utolsó lapunkként kirakva egy olyan drágítást rak az ellenfélre, ami gyakorlatilag garantálja, hogy egy-egy vérbő passznál többet nem kell, halljunk tőle az első két körében. Az eddigi készlet majd’ felét egyáltalán nem zavarja a szkritter. Vígan ki tudjuk játszani mellette is a gólemet, az eleven mérget, a borzalmat, és a lovast. A dobótőrt pedig általában vagy ingyen hozzuk ki, vagy sehogy. Ha mégis zavar minket a szkritter, megéri visszavenni, vagy végső soron beáldozni komponensért, de erre már tényleg csak akkor fog sor kerülni, amikor a kegyelemdöfésre készülünk (ráadásul a szkritter a kombónkat nem is zavarja). A második funkciója a már említett kézbe visszavétel. Ugyanis, ha Zanpók segítségével megpúpozzuk izommal, akkor elég jól fel tudjuk szívni magunkat akár lappal, akár Vp-vel. Az őrposzton való átütésnél is segíthet a szkritter szabály, hisz a támadók kijelölése után az őrposzt torlaszt támadó torzunkat visszaránthatjuk kézbe, így egyengethetjük a gólem útját, hogy beüthesse a maga szerény, átlag 10+ sebzését. A harmadik funkció a kézből dobatás. Ha utolsó lapunknak marad, vagy üres kézre visszavesszük, és az ellenfél két vagy több lapot szorongat, érdemes megtolni varázslatként is.

Ha valakit nem győzött meg a kriptod, próbálja ki, és meg fog változni a véleménye róla. Undok kis lény, garantálom!

A negyedik színünk a kék lesz, és abból is először a Galetki helytartó kerül be a paklinkba. Mivel a játékot nem tervezzük 3-4 körösnél hosszabbra, ha felhúzzuk, leginkább ingyen fog kijönni. Milyen meglepő: 3 késleltetett hatás jelzővel. Sajnos nem tud bemenni az őrposztba ilyenkor, de így is remekül tudja építeni a zanszilánkjainkat.

A másik égszínkék lapom a Szörnybűvölés lett, ami azon túl, hogy az általam várt, túlnyomóan lényes összeállítások ellen ritkán jött rosszkor, még egy másodlagos szerepet is betöltött: aktivizálhattam vele egy lényemet! Bizony, még erre is jó lehet, ha pl. ezen múlik egy passzív Zanpókunk ismételt bevetése.

3 Galetki helytartó
3 Szörnybűvölés (új)

Ez azonban így még nem egy kombó, csak egy elnagyolt koncepció, és azokból sem a legjobb - mondhatjátok sokan. Mégis mitől lesz kombó ez a pakli? Mitől lesz olyan kemény, mint a kád széle? Nos, van egy lap, ami mind az Eleven mérget, mind az Iszapgólemet valóságos gyilkoló géppé teszi. Ez nem más, mint az Esszenciakapocs!

Egy lény Semmibe dobása, és 3 Ép áldozása árán ingyen jön, ami nagyon hasznos, lévén, ha mérgező lényeinkre akarunk vele reagálni, akkor a követő miatt 5 Vp-re duzzad az idézési költsége. Gyakorlatilag minden lényünkkel kombinációt alkot ez a lap, de a legkeményebb az Iszapgólemmel lehet. Lássuk meg, hogy a másolat is jelző, ezért a gólemre kijátszva, sikeres létrejötte után (ha nincs játékban más jelző), saját magára 3, a gólemre pedig 6 jelző kerül, ami egy 4/4-es, és egy 7/7-es aktív lényt eredményez potom 2 Vp-ből.

Az eleven méregnél kicsit talán még jobb a helyzet. A jelző - eleven méregre, és minden további lényre 4-4, az eredetire pedig 2 méregjelző kerül. Könnyű kiszámolni, hogy ha egyetlen egy játékban lévő lénynél toljuk meg ezt a kombót, akkor 10 (9) + 8 = 17 sebzést tudunk bevinni az ellenfélnek (szintén 2 Vp-ből). A kapocsnak egyébként vígan eldobhatjuk a beszottyadt helytartót, vagy a kézbe visszavett, esetleg egyébként épp haszontalannak ítélt kriptodot.

3 Esszenciakapocs

A pakli tehát így nézett ki:

Mérgező rakshallion (új)

3 Zanpók
3 Fekete özvegy (új)
3 Manaszövő (új)
3 Eleven méreg
3 Rothadó borzalom (új)
3 Mérges puffancs (új)
3 Sheran védősárkánya (új)
3 Mérgezett dobótőr (új)
3 Iszapgólem (új)
3 Galetki helytartó
3 Az enyészet porladó lovasa (új)
3 Esszenciakapocs
3 Förtelmes kriptod
3 A káosz egyhangú libái
3 Szörnybűvölés (új)
1 Földanya paradicsoma (új)

46 lap

Végtelenül egyszerű, és élvezetes játszani vele, mindenkinek ajánlom. Ráadásul simán elférne az olcsópakli rovatban is.

Néhány jó tanács. Ha van Esszenciakapcsunk, lehetőleg ne játsszunk ki minden lényt a kezünkből, hacsak nem gyűlt fel nagyon sok manánk. A helyszínt 5 Vp-nél már érdemes lehet kikeresni, pláne üres kézre, ha van legalább egy lényünk a tartalékban. (Ilyenkor Rothadó borzalmat vagy Zanpókot kell vele keresni, és mivel az előbbi is eggyel olcsóbb, 0 Vp-nél is kifér bármelyik egy építőből.) Egyébként, pedig mindig Eleven mérget keressünk! A dobótőrt lehet használni lénybe is, de ezt csak akkor tegyük meg, ha még ebben a körben a két Iszapgólem (vagy egy Iszapgólem + Esszenciakapocs) kombó jön. Ilyenkor ugyanis ez a 2 méregjelző 2+4=6 sebzést ér a két gólemen összesen. Jobban megéri tehát, mint szimplán a játékosba lőni vele 3-at. Sose felejtsünk el méregjelzőt tenni a puffancsra, és ne felejtsük el, hogy a borzalom képes leszedni is mérget. Már csak tényleg érdekességként jelzem, hogy a borzalomban van 4 szk, amit szélsőséges esetben a helytartó is megehet (ez szintén 4 jelzőt jelent a gólemnek!).

Nagyon sok jónak látszó, de aztán a rostán kipotyogó lapot kipróbáltam a tesztelés során, és erre biztatok mindenki mást is. Sokféleképp összerakható a pakli. A versenyen (szerencsés sorsolással, és még szerencsésebb lapjárással) 5/4-re, és összesítésben az 5. helyre volt elég. Veszélyes fajra vagy egyéb, speciális formátumokra szerintem kis módosítással simán összerakható!

A side erősen meta- és formátumfüggő, ráadásul ez egy erősen korlátozott lapkészletű verseny volt, így a side-lapokat is nagyon meg kellett válogatni. Mindezért a kiegészítő pakli ismertetésétől most eltekintek. Az bizonyos, hogy a Földanya paradicsomából érdemes további két példányt a side-ba tenni, de a többit Rátok bízom, eljövendő Pókmágusok! J

Jancsár János