Azzal nem árulok el nagy titkot, ha elmesélem, hogy létezik egy kissé mellőzött etnikum, az ében íjász altípus. Mindenki tudja, hogy léteznek, a kezdeményezőbb kedvű játékosok el is jutnak odáig, hogy elolvassák a szövegüket, néhányan még odáig is elmerészkednek, hogy egy veszélyes faj formátumra elviszik a csapatot, de igazán komolyan nem sokan foglalkoztak még velük, azt hiszem. Az újabb példányoknak zavarba ejtően hasonló a nevük, és a kinézetük. Kicsi, komolytalan lényecskék, ugyan ki akarna velük játszani?

Nos, azok, akik már régebben is szerették őket, vagy az általuk képviselt játékstílust. Korábbi próbálkozásaim rendre kudarcra voltak ítélve, mivel a pakli sem megfelelő ütőerővel, sem megfelelő védelemmel nem rendelkezett. Ezeket külső forrásokból kellett melléjük erőltetni olyan lapokkal és olyan narancsszínű lappal, amivel nem működtek igazán együtt.

.

Mikor megjelent az Alpha Centaurus, az élesebb szemű játékosok már első pillanatban láthatták, hogy valami bitang erős követőről van szó. Vessünk egy pillantást először őkelmére! A követőnk négy dolgot tud, és mind a négy nagyon-nagyon jól illik választottjainkhoz. Elsőként is, és ez a legfontosabb: a muníció. Vegyük észre, hogy a követő azonnal megkapja a jelzőt, amint kijátszunk a kezünkből egy ében íjászt. Ez a jelző tehát nem vár sem a reakciókra, sem arra, hogy az íjászunk sikeresen létrejött-e. Ha kifizettük a költséget, a jelző odaesik a követőre. A második képesség talán a legfontosabb: körönként egyszer egyetlen íjászjelzővel megakadályozhatunk egy forrást, ami hatna egy ében íjászunkra. Lefordítva magyarra: van egy reagálhatatlan, drágíthatatlan counter-ünk körönként egyszer, ingyen (Vp költése nélkül). A harmadik képesség szintén egyetlen íjászjelzőbe kerül: aktiválhatjuk egy ében íjászunkat. Fontos észrevenni, hogy az ellenfél körében is megtehetjük ezt. A negyedik képesség pedig szinte annyira egyszerű, hogy már-már fáj: húzhatunk egy lapot azonnal, két íjászjelzőért cserébe. Körönként 3 íjászjelzőt tudunk költeni, és jó ha marad legalább egy a követőn a következő körös védelemre is, szóval akkor járunk igazán jól, ha körönként négy íjászt tudunk kijátszani a kezünkből… Négylapos kezdésnél? Hogyan? Nyilván úgy, hogy erőforrást kell termelnünk, de erről később.

A követő nagyon fontos tehát, de ne higgyük, hogy nélküle erőtlen a paklink! Mert koránt sem az. Az új generációs ében íjászok anti-mágia: 1-el rendelkeznek, ami egy elég erős képesség a mai versenykörnyezetben. Szinte minden pakli játszik több-kevesebb varázslattal, tehát igen könnyen egy-két lap előnybe tudunk kerülni a varázslatot dobató íjászokkal. Erre még rá is tehetünk egy lapáttal általános dobatással.

Vatagor az első íjász tehát, aki helyet kap a csapatban. Irgalmatlanul erős, amit tud. Vegyük észre, hogy nem csak a játékban, hanem a gyűjtőben lévő íjászokat is számolja, azaz, ha rajta kívül akárcsak egy íjászunk is van a gyűjtőben (vagy az asztalon), akkor passziválásra eldobat egy általunk választott 1-es (vagy 0-ás, X-es, ?-es) lapot az ellenfél kezéből. Mivel a mai modern versenypaklik zöme javarészt 1-es költségű lapokból áll, így elég komoly pusztítást tud véghezvinni pillanatok alatt. A saját maga után kapott íjászjelzőt elhasználva, könnyen tudunk 2-3 vagy akár 4 lap előnybe is kerülni vele. Mindenképp hárommal kell játszani.

A második csatárunk Taraon lesz, aki bár egy kiegészítővel korábban látott napvilágot, de azóta sem futott be nagy karriert. Barátunk az ellenfél egy másik igen fontos erőforrását kezeli hatékonyan, a Vp-jét. A legfontosabb a lapon a védekezés ikon. A nulladik körünkben kitolva (nem kell várni, arra, hogy semlegesítsen!) máris termel egy íjászjelzőt, és elveszi a tartalékolt egyetlen manát. Nagyon fontos csapattag, mivel nincs korlát a sebzésén, azaz gyakorlatilag bármennyit sebezhet az ellenfélbe, ha annak nincs manája. Sajnos ő már csak a játékban lévő társait számolja, de azért ne csüggedjünk, így is az egyik legjobb íjászunk. A semlegesítése igazából side-képesség, mivel az ellenfél, látva a sok anti-mágiát, elsőként a countereitől fog megszabadulni. Belőle is használnék hatot, ha lehetne, szóval a maximális mennyiség javallott.

A csapatkapitányunk az a Mesterlövész lesz, akiről lentebb majd bővebben is szólni fogok. Elöljáróban annyit, hogy nem tűnik egy nagymenőnek. Pici lény, alapból max 3 ép-s sebzéssel, amit hiába tud még akár építménybe (!) is lőni, azért ez nem a világ. Az életjelző adása nem annyira fontos, mint inkább csak színesítő képesség, hogy miért lesz mégis ő az egyik bajnokunk? Lentebb meglátjátok. Természetesen mindháromra szükségünk lesz.

Az új generáció további két tagja a középpályás funkciót kapta. Termigen és Íjász toborzó lesznek azok a lényeink, amiknek nem csak kezdőkézre, hanem bármikor a játék folyamán örülni fogunk. Itt jegyzem meg, hogy ezzel a paklival azért nem kell hosszú játékra berendezkedni. Általában nincs harmadik kör… Termigen háromszor tudja aktivizálni valamelyik haverját egyetlen körben. Érdekes korlát a P betű mellett, egyedi, ilyet nem nagyon látni. Nos, azt kell mondjam, hogy eléggé gyilkos erőforrás ő így is, hátha még ez a korlát nem lenne rajta! Nem is annyira az aktivizálása a lényeges, mert persze egy ilyen pakliban abból sosem elég, hanem a mellé grátisz adott 1 Vp és 1 Szk! Íjász toborzó rögtön el is csemegézheti az így szerzett komponenst, hiszen képességének a költsége zanszilánk. Mindketten anti-mágiáznak egyet, és Termigen, csak érdekességképp említem meg, semlegesít is. Sose fog, vagy legalábbis csak szökő évente… Nagyon fontos megjegyezni, hogy Íjász toborzó az erőszakkal besorozott katonáinknak ad egy ében íjász altípust! Ez azért fontos, mert nem csak az ellenfél lényeit tudjuk elégedett csettintéssel ellopni vele, hanem saját, kiegészítő lényeinket is át lehet így keresztelni ében íjászokká, ami egyrészt a követő hatásköre alá vonja őket (védelem, aktiválás), másrészt beleszámítanak a létszámba a névsorolvasáskor. Mindkettőből 3-3 használata erősen javallott.

 

A hátvédek következnek, és a pakli sajátosságából adódóan ők vannak legtöbben. A háttérmuzsikások, és a vokalisták, ha úgy tetszik. Elsőként egy régebbi darab, Darkron, a nyílpuskás áll be a sorba. Minden képessége nagyon hasznos. Mi több, egyenesen nélkülözhetetlen! Darkron kijátszáskori aktivizálása besegít nekünk az egy kör alatti győzelembe. Leginkább Termigent szeretjük vele aktiválni, de persze bárkire szükség lehet. Ne feledjük, hogy nem csak ében íjászt, hanem bármilyen lapunkat aktiválhatjuk vele. Ha pedig sikerült 10 Ép alá lőni az ellenfelet, akkor eléggé becsoffadnak a lövései, hiszen minden sebzése 2-vel csökken. A nyílpuskás side-képessége, nevezetesen, hogy vissza lehet venni egy íjászt a gyűjtőből, azaz lecserélhetjük őt egy másikra, kevéssé fontos, néha persze jól jöhet, a lénybe való sebzése viszont nagyon fontos képesség, ezért igyekezzünk úgy átadni a kört az ellenfélnek, hogy őkelme aktívan várakozzon a tartalékban! Darkron fontos tagja a csapatnak, ezért belőle is hármat javaslok.

.

Láttuk, hogy Termigen elég hatékony erőforrás-termelést tud produkálni, de persze erőforrásból egy egyetlen kör alatt ölni akaró paklinál sosem elég. Ezért előkerült Diz’ox halálmester is. Sajnos ő egy kicsit drága (2 Vp… bah!), ezért csak kettőt használnék belőle. Ő egy klasszikus második körös erőforrás, de persze némely esetekben már az első körben is behörrentheti a bulit. Figyeljünk oda, hogy elég szaftos kárpótlás van rajta, és az ősmágiája is legyen ott a tudatunkban. A paklink nem nagyon tud asztalról leszedni, ezért a másik hátvéd, aki még helyet kap a csapatban két Halálos morf lesz. Neki szintén elkölthető a Termigen által termelt csont, és akár sebzésével, akár leszedésével besegíthet a csatároknak.

Persze nincsen íjász pakli Íjászképző nélkül. Hadd ne mutassam be, milyen hasznos találmány ide. Hogy ad +1 Ép-t az íjászoknak, szinte mindegy. Az hogy tulajdonképpen 1 zsz + 1 Vp költségért (kijátszása körében) ad egy ében íjász lapot, az köztudomású. Emellett azonban lila, és ez a következő lap miatt lesz nagyon fontos… Az Íjászképző nagyon csábít, hogy maximális mennyiséget használjunk belőle, de ne tegyük. Ha kettőt, vagy hármat húzunk kezdőkézre, szinte biztos, hogy kikaptunk. Szóval elég lesz kettő.

Mivel az eddigi összes lapunk lila, és erőteljesen anti-mágiázunk, adja magát a Chara-din oltár. Mit is tud, amellett, hogy dobat egy nem Chara-din varázslatot? Először is minden második lapunkra tud adni 2 Vp-t. Utaltam rá, hogy erőforrás nélkül a kanyarba se vagyunk. Ha a fenti lapok átlag költségén végigtekintünk, akkor látható, hogy gyakorlatilag Vp költség nélkül tudjuk kipakolni a kezünket… Emellett, főleg, ha elhúzódik a második, urambocsá’ a harmadik körig a játék, és már annyi a Vp-nk, hogy több mint elég, akkor vígan eldobathatjuk az anti-mágiázás, és Vatagor dicséretes ténykedése után megmaradt lapokat az ellenfél kezéből. Side-képessége, hogy adhat egy fattyat is, de erre ritkán kerül majd sor. Ha mégis, akkor ne felejtsük el áttéríteni toborzónkkal az ében íjászok vallására… Mivel a kettő vagy több oltár kezdőkézen nagyon rossz odds-ot ad, ezért ebből is megfontolandó a három használata. Én megkockáztattam, de bátortalanabbak lecsökkenthetik kettőre a készletet.

.

Az utolsó fix lapunk maga az Ében íj. Megint egy lap, ami mindent tud, amire szükségünk van. Bármelyik eddigi lényünkre ingyen kitesszük, az aktiválódik, az íj ad egy jelzőt az oltárra, majd lőhetünk hármat lénybe/játékosba (nem mellesleg az ellenfél a kivégzésének körében már nem is gyógyulhat). Talán még ennél is fontosabb, hogy áramlásból tudunk keresni egy ében íjászt a paklinkból. Egy megfelelő pillanatban előkapott Mesterlövész, vagy Íjász toborzó pedig ledöntheti a meccset.

Lássuk, hol tartunk:

Követő: Alpha Centaurus

3 Vatagor

3 Taraon

3 Termigen

3 Íjász toborzó

3 Mesterlövész

3 Darkron, a nyílpuskás

2 Diz’ox halálmester

2 Halálos morf

2 Íjászképző

3 Chara-din oltára

3 Ében íj

.

Csak mesélem, hogy ez 30 lap. Mind lila. Ebből az is látszik, hogy hihetetlenül flexibilis a pakli. Innen bármerre fejleszthető. A debütálása Jellemek harca formátumon történt (5/3-at ment a profi mezőnyben Wekerlén, ami a 8-ik helyre volt elég), ezért az első variációt gonosz színekből állítottam össze.

Azt hiszem, A sötétség ivadékát nem kell magyaráznom. Sajnos nem lila, hanem fekete, ezért az oltárral nem alkot kombót, de egyébként minden lapunkkal jól kooperál. Természetesen íjász altípust kérünk rá, viszont figyeljünk arra, hogy nem okvetlen kell, hogy repüljön! Ez azért fontos, mert Termigen csak passzív lényt tud aktivizálni, és csak akkor tud erőforráskodni nekünk, ha van egy célozható passzív lény az asztalon. Itt jegyzem meg, hogy bátran fel lehet Termigen-nel állítani az ellenfél lényét is, ha úgy hozza a sors szeszélye. Használjunk bátran hármat az egyik legjobb alfás ritkából!

Erőforrásból sosem elég, ezért nem maradhatott ki a játék legbikább Vp-termelése sem, a Sötétségszellem! Nem magyarázom, csak beteszem a hármat. Ismét megsúgom, hogy nagyon könnyű áttéríteni ében íjásszá!

Ha már erőforrás, akkor jöjjön egy másik fekete lap, a Lélekgyűjtő pálca! Ebből csak kettőt raktam be, de bátrabbak betehetnek hármat is. Az ellenféltől eldobatott varázslatokat szépen át lehet vele konvertálni Vp-vé…

Már utaltam rá, hogy nem nagyon van leszedésünk, ezért betettem három Dj’arekh tárcsát is. Jól jön a jelzőadás (izom vagy élet) a lényeinkre, ha nincs más célpont, de alapvetően nem ezért van a pakliban, hanem azért, mert lila (oltár), építhető akár az Íjászképző vagy a Halálos morf (Termigen miatt fontos), és persze ha már van izomjelző mondjuk egy fattyon, vagy Sötétségszellemen, akár le is szedhetjük vele, ha ez kell az elakadt pörgéshez…

Használtam még két Íjászat szakértelmet is, mi amellett, hogy ingyen növeli a sereg létszámát, áldozható muníciót biztosít a Halálos morfnak, és persze a jelző létrejöttekor aktivizál egy íjászt…

A végére hagytam a kombót, mint tanulságot, nem is ragozom, csak leírom a működését. Mesterlövész aktívan a tartalékban, kiteszem a Dúvadat. Ha nincs más, használom a Mesterlövészt a saját magára tett jelző levételével, így az ellenfél sebződik 3-at. Ennél persze sokkal jobb, ha van más lövésünk is, pl. egy Ében íj feláldozása, Taraon, Halálos morf, stb., akad bőven. Itt utalok vissza Darkron side-képességére, ami 4-et tud lőni egy lénybe… Ha már van jelző a Dúvadon, akkor az aktivált (Íjászat, a követő, Darkron, Ében íj, Termigen bármelyike megteszi) Mesterlövész leszedi a jelzőket Dúvadról és kettővel többet sebez így az ellenfélbe, mint amennyi jelzőt leszedett. Majd ennyi jelző kerül Dúvadra (sajnos max. 8., és csak max. 9-et tud lőni a nyavalyás…). Könnyű kiszámolni, hogy egyetlen kör alatt (ami akár a legelső körünk is lehet), vígan tudunk így 20 felett sebezni. Az már csak hab a tortán, hogy minden sebzésünk után kap jelzőt, amit használhatunk Semmizésre. Adott esetben ez körönként 15-20 lap kisemmizését is jelentheti.

.

.

A pakli második fele tehát így nézett ki:

3 A sötétség ivadéka

3 Sötétségszellem

2 Lélekgyűjtő pálca

3 Dj’arekh tárcsa

3 Dúvad

Side-ból mindenképp készülni kell bilincs és börtön ellen (ilyenkor leginkább Diz’ox a blank, őt általában Lhoal’zetan-ra cseréltem. Valamint drágítás ellen. Ősmágikus térfixáló, Grexus, a nyolcadik, vagy a Szörnyidomítás is szóba jöhet (én ezeket találtam). Érdekes kipróbálni side-ból az Öntörvényű krabbert, ami egy Mesterlövész megérkezése után egészen szépeket tud lövöldözni.

.

Felhívom a figyelmét mindenkinek, aki ezzel a paklival indul, hogy nagyon-nagyon sok gyakorlást igényel, és nagyon jól kell ismerni az opciókat. Nem elég kirakni a lapokat a kezünkből balról-jobbra haladva, mert a sorrend itt hihetetlenül fontos, hogy ne veszítsünk tempót. A pakli képes az első körben nyerni, de a másodikban már kb. 85+% eséllyel be tudja tolni a kellő lövést. Ritkán húzódik el a meccs, és ha ez megtörténik, akkor kb. kikaptunk. Nagyon all-in a deck, tehát csak akkor vállald be, ha szereted az ilyen jellegű „lerohanós” paklikat.

.

A pakli első felét nem érdemes bolygatni. A második feléből pedig csak a Dúvad a kihagyhatatlan. Minden más tetszőleges. Látható, hogy még jellemek harcára is úgy vittem el, hogy csak két színt használtam.

.

A pakli megnyerte a hétvégi (2016.02.28.) kecskeméti versenyt, ami igazából csak azért fontos, hogy demonstráljam, másképp összerakva is ütőképes. A versenyen három különböző jellemből kellett lapokat használni. A lila adott volt. A feketét sárgára cseréltem, és betettem a világoszöldet, mint kiegészítő színt. Az első körös meginduláshoz nagyon kell a mana, lehetőleg drágíthatatlanul (Sötétségszellem, Mágusiskola I. szint), nagyon kell a minél több aktivizálás (Mestermágus, Ezüst szityola), a leszedések (Dj’arekh tárcsa, Horizontkémlelő – szintén áttéríthető, hihi). Egyébként a deck tetszőleges irányba fejleszthető. Összerakható hatalom korlátozására, egyszínűre, kétszínűre (lásd fentebb), jellemek harcára, és szinte bármilyen korlátozottabb formátumra. Lehetőleg ne használjatok benne 2-es vagy drágább lapot! Jónak tűnnek, de nem kellenek: Alakváltó ősköd, Varell, Kisebb zan, a különböző ingyenes tárgyak, amik aktivizálnak, és úgy általában a KF-es tárgyak. Ki lehet őket próbálni, de csalódást okoznak.

.

Nagyon figyeljünk arra, ha fejünkbe vettük, hogy lövöldözni fogunk: nem kell a pakliba minden lap, amin rajta van az ében íjász altípus. Vannak lapok, amiket például biztosan nem engednék a pakli közelébe se. Ilyenek a mára már kicsit megszottyadt elözönléses íjászok, és akármennyire is fura amorfok is. Az egyetlen morf, amiből egyet használtam az a régi Apró morf. Bizony! Jobb, mint az új, mert alapesetben ugyanúgy ingyen van, és adhat egy meccsdöntő jelzőt az oltárra és a követőre, de amíg az új Lassan járj! mellett 2 Vp, addig ez ott is csak 1… Az, hogy nincs rajta horgony sem, az csak egészen ritka esetekben számít.

.

Remélem, sikerült kedvet ébresztenem ében bőrű barátaink harcmodorához! :)

Jancsár János