Dungeon szerepjáték szaküzlet és klub
Bpest, VII. Erzsébet Krt. 37. (az udvarban)
hétfő - péntek: 12.00h - 18.00h
szombat: változó (Érdeklődjön!)
dungeon @ dungeon.hu
061-321-13-13

Cikkek

Éjmágus paklik: a magányos torony esete a délibábbal

Mielőtt belekezdenék legújabb paklim elemzésébe, engedjetek meg egy kis kitérőt a Túlélők Földjén. Techiulan, az egyik legismertebb Thargodan ősmágus a legenda szerint sorra bejárta a dimenziókat illékony tornyán utazva. A dimenzióugrás olyan magas szintű alkalmazását jelenti ez a mutatvány, amely trükk segítségével a varázsló nem csak saját magát, és az éppen viselt felszerelését képes mozgatni a térben, de akár komplett lakhelyét is, ami történetesen egy hatalmas, lüktető, élő masszával borított, és rendkívül veszélyes varázslótorony. Ha valahol a Sötét Világban feltűnik Techiulan illékony tornya, az semmi jót nem jelent, hiszen a benne gubbasztó mágus puszta kedvtelésből elpusztítja az arra tévedőket. (Akit bővebben érdekel a téma, olvashat róla a ghalla.pbm.hu oldalon, felül: „irodalom” fül alatt: Versenyfutás c. regényem XII. epizódjában). Aztán T. Vlagyimir ellátogatott az isbai jósdába, ahol szemérmetlenül bőkezű adománya ellenében az idős Loronden rendfőnöknő maga jósolta meg a király lovagjának azt a helyet és időpontot, amikor és ahol Techiulan illékony tornya legközelebb felbukkan majd. A lovag ezt az információt megosztotta a kalandorokkal, és az értékes tudás birtokában, akinek ereje, és persze elegendő bátorsága van hozzá, megpróbálhat betörni a Thargodan ősmágushoz, hogy elragadja annak kincseit…

Éjmágus paklik: Timera, a kivégzés asszonya

Legutóbb azzal fenyegettem meg a nagyérdemű olvasóközönséget, hogy hallatok még magamról, ha Éjmágusom valami elismerésre érdemes eredményt produkál. Nos, legutóbb furcsa szövetséget kötöttek ők ketten, Éjmágusom és Timera, a szerencse asszonya, és kéz a kézben megpróbálták megtréfálni a HKK amatőr szekcióját a Beholder által rendezett szeptemberi egyszínűn. Mielőtt belefognék a pakliépítés rejtelmeibe, egy szót engedjetek meg nekem magáról, Timeráról.

A HKK lapokon szereplő alakok többsége fontos személyiség a háttérvilág, a Túlélők Földje (illetve a Végzetúr és az Ősök Városa) mindennapjaiban. Timera nevű istenségről, vagy avatárról azonban nem tudok, ilyen néven nem ismeretes a Szerencse Istennője. Mindebből megállapíthatjuk, hogy ő valójában nem istenség, még csak nem is angyal, hanem egy halandó, még ha az istenek kegyesek voltak is hozzá, és megajándékozták őt a sors irányításának lehetőségével. Mint mondottam, halandó, de ez nem jelenti azt, hogy hétköznapi lenne, vagy ne létezne a kultusza, még ha másként is nevezik őt a kalandozók. Erdauin széles pusztáin, a túlélők alkotottak egy Közös Tudatot, A Kerekkorsó Rendje - néven. Nekik köszönhetjük a Sörsátor elnevezésű tereptárgyat, ami megjelent a HKK lapjain is, és a Fortuna Szentélye nevű áldozati oltárt, ahol mindenféle csodálatos dolog megtörténhet, mivel ott még az átkozott tárgyainktól is megszabadulhatunk. A kalandozók tehát Fortuna Istennőként emlegetnek egy halhatatlant, és itt-ott még a Sors Úrnő néven is illetik. Temploma nincs, ahogyan papjai sem, mégis létezik, és hatalma átitatja a kalandorok életét. A szerencse, mint isteni szféra nem jelenik meg egyetlen ghallai isten hatalom-palettáján sem, de Fairlight, a pénz, a kalmárok és villámlás istene, és persze Elenios, a szerelem, a csábítás és szelek úrnője is magáénak vallja azt. Nem csoda, ha a HKK lapjain is e két isten színeit viselik a legjobb „Timerás” lapok.

Ennyi bevezetés után lássuk, hogyan is szűrték össze a levet ők ketten, Éjmágus és Timera.

2012. aug. 24-26-án kerül megrendezésre a XVI. Hatalom Kártyái Nemzeti Bajnokság. Az évi több mint 100 verseny közül a Nemzeti Bajnokság a legrangosabb eseménye az 1995-ös indulása óta töretlen népszerűségnek örvendő kártyajátéknak. A HKK játék minden paklijában más lapok vannak, ezeket a lapokat lehet cserélni, gyűjtögetni, a lapokból saját játszó paklit összeállítani, és a paklival baráti játékban vagy versenyeken kiállni más játékosok ellen. Magyarország legnépszerűbb gyűjtögetős kártyajátékához az évek során 9 alapkiadás, 28 kiegészítő és számtalan mini-kiegészítő jelent meg. Több, mint 6000 különféle kártyalap létezik, és hamarosan elindul a játék online játszható változata is.

A Nemzeti Bajnokságra nevezési díj nincs, de csak meghívásos alapon lehet bejutni, az első félévben megrendezett kvalifikációs versenyekről, valamint a Hatalom Szövetsége ranglistáról. A verseny első két napján (pénteken és szombaton) a bejutott versenyzők (összesen kb. 50 fő) svájci rendszerben versenyeznek, az egyik napon ez hagyományos verseny, amelyen 4 színű paklit lehet használni, egyféle lapból pedig 3-mat, a másik napon pedig egy speciális szabályokkal megrendezett verseny. Például az idei versenyen a Sokszínűség Jutalma lesz, a pakliban egyféle lapból csak egyet lehet használni. (Figyelem, a tiltott lapok listája bővült a Manafamiliárissal!) A különböző formátumoknak köszönhetően nemcsak a játéktudást, de a pakliépítési képességet is próbára teszik ezek a versenyek.

Éjmágus paklik: A galetki bilincs

A címben szereplő Éjmágus természetesen nem kapott szerepet a pakliban, ő csupán a kabalám, viszont annyira tetszik az illusztráció, hogy elhatároztam: a továbbiakban minden normális eredményt elért újításomat az ő nevével fémjelezve fogok megosztani a HKK-s nagyközönséggel!

Egy kis kitérő: Éjmágus valójában egy hataloméhes káoszmágus volt, aki a fejébe vette, hogy korlátlan uralmat szerez Ghalla egyetlen, akkor ismert királysága felett. Fondorlatos tervet eszelt ki: kihasználta a Borax-ok átkát, ami a királyi család minden férfitagját arra kárhoztatja, hogy elzarándokoljanak egy bizonyos mocsárba, és ott vezekeljenek valami ősi átokért… szóval Éjmágus, kihasználta Borax király,- azaz VI. Borax távollétét,- és annak alakját felöltve elfoglalta a Yaurr Királyság trónját. Persze a bátor kalandozók rájöttek a turpisságra, és lázas kutatás kezdődött a vadonban kószáló, emlékeit vesztett valódi uralkodó után. Végül a karakterek persze megtalálták Borax-ot, elűzték Éjmágust, és a király ismét visszaülhetett a trónjára.

A Zanszilánkok kiegészítővel több, eddig többé-kevésbé mellőzött etnikum kapott rég várt erősítést. A három új orgling nem konkrétan saját faját, hanem egy bizonyos koncepciót hozott elő az árnyékból, de például a teknős pakli határozottan versenyerőssé lett a nagykiegészítő által.

Van azonban egy további faj is, amely szép csendben, kerülve a feltűnést, kegyetlenül megerősödött. Ők a Túlélők Földjének helyi rémei, a Sötét Föld démonai, a Thargodanok! Az alábbi elemzés egy hagyományos környezetre fejlesztett Thargodan pakliról szól, belátva, hogy ennek az etnikumnak az igazi lételeme a veszélyes faj formátum.

Hogyan tanuljuk / tanítsuk a HKK-t?

Először is sietnék leszögezni, hogy nem maguknak a játékszabályoknak megtanulásáról / megtanításáról készült ez a kis értekezés. A játékszabályok elsajátítása, és többé-kevésbé alapos ismerete semmiképp nem mellőzhető a játékhoz, de menet közben a játékosokra óhatatlanul úgyis rá fog rakódni azok többsége, így én nem erről szeretnék beszélni. A szabálykönyv – és különösen a kezdőcsomag szabálykönyve – érthető, átlátható és szájbarágós. Azok is megértik belőle az alapszabályokat, akik most látnak először HKK-lapokat. A szabálykönyv használatát nem fogja helyettesíteni ez az írás, azonban vannak dolgok, amik nincsenek benne a szabálykönyvben.

A szabályok ismertetése helyett tehát sokkal inkább a HKK elsajátításának folyamatát szeretném felvázolni, és néhány gyakorlati tanáccsal ellátni azokat a vállalkozó kedvű ifjakat, és idősebbeket, akik erre a hobbira adják a fejüket. Így írásom első része azoknak szól, akik szeretnének másokat megtanítani a játékra, a második rész pedig azoknak szól, akik még csak most ismerkednek vele.

John McRain: A viadal

A felháborodott alanori népek messze félrehúzódtak az útjából, de ő nem törődött velük. Nem nézett se jobbra, se balra, csak ment előre céltudatosan. Ha valaki csak úgy, felületesen pillantott rá, még azt hihette, hogy nem is látja merre tart, hisz szutykos kámzsája teljesen eltakarta az arcát. De jobb is, hogy nem mutatta meg ábrázatát, mert ha kilétére idejekorán fény derül, hiteles menlevél ide vagy oda, a városőrök valószínűleg rövid úton elfogták, és tömlöcbe vetették volna.

Pedig Korgó Szikra valódi menlevéllel érkezett az Arénához, amit nem is akárki, hanem maga Tráki Vlagyimir, VI. Borax elsőszámú lovagja állított ki a számára. A hírhedt kalandozó még az őfelségétől kapott pecsétgyűrűjét is belenyomta a rozsdaszín záró-viaszba.

Szikra külső megjelenése vitán felül megbotránkozást okozott az Arénába tartó úri népek körében. De nem a koszlott, rongyos ruhái, vérfoltos oldalzsákja, sáros bakancsa, vagy a körülötte lebegő, átható testszag váltotta ki a járókelők undorát, hanem sokkal inkább a csatlósa.

Gyors, mint egy teknős?

Mit gondol egy rutinos, tapasztalt HKK versenyző a teknősökről? Hobbipakli, bosszantó képességű, nevetséges (egyesek szerint egyenesen megvetett) kicsi, lassú lényekkel… Az alant következő értekezés nem versenybeszámoló, és nem is pakli elemzés, hanem inkább kis összefoglaló a teknős-pakli karrierjéről.

Gondolatok a HKK versenyszabályáról

Az alábbi néhány gondolat a HKK versenyélményével kapcsolatban született. Kérünk mindenkit,- aki megtisztel minket a türelmével és végigolvassa,- gondolja végig a leírtakat és ossza meg velük a véleményét egy szavazás keretein belül!

A játék felgyorsult

Ezzel az egyszerű kijelentéssel – azt hiszem – nem nagyon lehet vitába szállni. Természetesen nem azt állítjuk, hogy minden egyes parti mindig gyorsabb az átlagnál, de azt igen, hogy sokkal több 1., 2., 3., körös győzelem esik meg a versenyeken manapság, mint mondjuk 6-8 évvel ezelőtt. Ha ekkora távlatból tekintjük a játékot, akkor ez vitathatatlan.

A lapok átlagos idézési költsége lecsökkent, és ma már szinte elvárás, hogy egy-egy lapnak legyen alternatív felhasználhatósága (Pl: párbaj, áramlás stb), vagy több képessége (Pl: Szikráció, Börphaug, Bomtar könyve stb.)

Mindez azt eredményezi, hogy a játék alapszabálya szerinti VP-regeneráció ma már több lap kijátszását, és több képesség használatát teszi lehetővé ugyanannyi idő (értsd: játékkör) alatt, mint pár évvel ezelőtt.

Mindezek mellett a nem VP-ből kijátszható lapok idézési költsége is drasztikusan lecsökkent. Ma már csak elvétve jelenik meg 2 vagy több építős épület, vagy egynél több szk-ból megidézhető tárgy, aminek ne lehetne helyettesíteni a költségét. Az épületek általában aktívan érkeznek, hogy azonnal működtetni lehessen őket, illetve a nem VP-ből megidézhető lapoknak általában alternatív (helyettesíthető vagy csökkenthető) idézési költségük van.

Mindez nem baj, sőt! Üdvözlendő ez a tendencia, hiszen nagyon fontos fejlődési szakaszát jelenti a játéknak. A játékélmény szempontjából kifejezetten előnyös, ha egyre kevesebb elpasszolt kör esik meg, és minél több döntési helyzet, ha úgy tetszik: „elágazás” jön létre, minél kevesebb idő alatt.

A játék felvázolt és egyértelmű felgyorsulása mellett az alap VP-regeneráció rendszere a játék kezdete, azaz 1995 óta teljesen változatlan. Ez tehát értekezésünk első sarokköve.

Impresszum