Dungeon szerepjáték szaküzlet és klub
Bpest, VII. Erzsébet Krt. 37. (az udvarban)
hétfő - péntek: 12.00h - 18.00h
szombat: változó (Érdeklődjön!)
dungeon @ dungeon.hu
061-321-13-13

Cikkek

Vigyázat: a régi motorosok számára is komoly függőséget okozhat az alábbi összeállítás!

A HKK Blog háza táján jelenleg a HKK Toborzás projekt kapja a legnagyobb figyelmet, amely kapcsán több fontos feladat is adódott: az egyik ezek közül az volt, hogy össze kellett állítani egy olyan demó-paklit, melynek segítségével azok is komolyabb nehézségek nélkül kipróbálhatják a játékot, akik alig néhány perce ismerték meg azt.

genrath_vermedveMinderre persze olyan lapokra van szükség, melyek nem túl bonyolultak: a nyolc soros, négy-öt képességgel ellátott kártyák könnyen riasztóak lehetnek elsőre, így kezdetben mindenképpen az egyszerűségre kell törekedni. A ló túloldalára sem szabad minden esetre átesni: a képesség nélküli lények harcából szintén nem lehet túl sokat tanulni, így be kell lőni egy olyan szintet, ahol úgy mutathatjuk be a játék apróbb, de még jelentősnek mondható fortélyait és szépségeit, hogy eközben nem zavarjuk össze tanítványunkat.

Mi a HKK Toborzásra egy 32 lapos, színkorlát nélküli paklit készítettünk el, melyben lények, varázslatok és egyéb nem lény lapok is találhatók. A beleillő lapokat úgy válogattuk ki, hogy jól lefedjék a HKK alapjait, illetve a gyakran előforduló szituációkat, és többnyire olyan kártyákat választottunk ki, melyeknek csak egy fő képessége van, de az általában többféle választási lehetőséget is hoz magával. A lapok ezáltal egyszerűek, de mégis számos különböző szituációt idézhetnek elő.

Miért nem lelhette meg Éjmágus a Fókuszt?

2013. május 27. hétfő, 04:00

Értekezés egy emblematikus ultra ritka szabálylapról

Mielőtt belekezdenénk a fenti téma boncolgatásába, engedjétek meg, hogy a „Ghalla univerzumban” használatos varázslatokról ejtsek néhány szót. Azt bizonyára sokan tudjátok, hogy a HKK alapjai a Túlélők Földje és kisebb részt az Ősök Városa levelezős szerepjátékon nyugszanak, így nagyon sok ottani dolog megjelenik a kártyajátékban is. Az ŐV-n nincs különbség a varázslatok két fő formája, a pszi-képességek és egyéb trükkök között, mert ezek mind-mind egy kalap alá kerültek, a TF-en azonban alapvetően különböznek egymástól ezen metódusok.

A HKK lapok azonnali, bűbáj vagy általános varázslatai a Túlélők Földje világán éppúgy lehetnek pszi-, alakváltó-, harcművész-, esetleg közös tudati képességek, mint ahogyan varázsló- vagy papi varázslatok, és e két utóbbi „ősi varázslat” változatai. Miért is hoztam szóba mindezt? Nos azért, mert a HKK-ban a lapok egy-egy színhez, azaz istenhez vagy klánhoz tartoznak, és ez néha megtévesztő lehet. A legtöbb varázslatot bármely isten papja megszerezheti így vagy úgy, a taumaturgikus, vagy más néven varázsló varázslatok elsajátításához, pedig még csak trükközniük sem kell, elég bebattyognak egy mágustoronyba, leperkálják a tandíjat, és máris használhatják legújabb szerzeményüket...

Az alábbiakban abc sorrendben összefoglaljuk az összes szabályt és fogalmat. Zárójelben olvashatjátok azon kiegészítők neveit, amelyek mini-szabálykönyvében az említett szabály megtalálható. A későbbiekben ez a lista folyamatosan bővülni fog, amint megjelenik egy új szabály.

Mindenre kiterjedő szabályleírást a HKK-kódexben találhatsz.

Anti-blokkolás (Legendák Völgye)
Ez a blokkolás ellentéte, vagyis anti-blokkolás X azt jelenti, hogy ha a lapot sikeresen kijátszottad a kezedből, akkor, ha akarod, X-szel megnő a max. VP-d (20 fölé is mehet így).

Anti-mágia (Esthar Császárság, Rhatt Fénykora)
Ha egy lapra írva azt látod: Anti-mágia: X, ez a következőket jelenti: először is a lapra nem lehet semmilyen reakció varázslattal reagálni (hatással lehet!). Ezen kívül, amikor a lapot sikeresen kijátszottad (vagyis minden egyéb kijátszáskori hatása - pl. laphúzás - létrejött), minden játékosnak el kell dobnia X darab általa választott varázslatot. Neked ezeket a Semmibe kell dobnod (az Anti-mágia a használójánál hat a legerősebben...), a többi játékosnak a gyűjtőbe. Ha valakinek kevesebb, mint X darab varázslat van a kezében (vagy egyáltalán nincs), akkor csak annyi varázslatot dob el, amennyi van neki, de ilyenkor meg kell mutatnia a kezében levő lapokat. Az Anti-mágia egy kijátszáskor érvényesülő hatás, semmilyen más szerepe nincs.

Mivel többször nyomatékosan fenyegetőztem már vele, hogy pakli elemzést fogok írni minden komolyabb sikeremről, itt az ideje, hogy ismét beváltsam a fenyegetésemet. Mielőtt azonban beleugranék a teknősök mocsarának sűrűjébe, egy kis kitekintést engedjetek meg nekem.

A versenyen felmerült a kérdés, hogy miért kellett kiadni Sir Rasolphius-t újra, hisz a felújítás után sem nagyon fér be sehová, a jellemek harca vagy isteni szövetség formátumra összeállított paklik side-ján kívül. Nos, talán nem baj, ha megtudjátok, ki a csoda is ez a bizonyos Sir Rasolphius?

Mikor megnyíltak a dimenziókapuk a Yaurr Királyságból a Sötét Földre (ennek idestova bő 10 éve már), VI. Borax utasítást adott egyik hű lovagjának, Sir Argothius-nak, hogy válogatott csapatával keljen át az ismeretlen, vészjósló dimenzióba, és derítse fel az ottani világot. A lovag mellé rendelte Blounther apót, az udvar egyik legnagyobb tudású főmágusát is. Nagy csinnadratta közepette, ünnepélyes keretek közt kelt át a csoport a kapun, és persze fogalmuk sem volt róla, hogy egyenest a halálba menetelnek. Odaát a fény nélküli, lila és vörös égbolt alatt, a kéngőzös idegen síkon gyarmatosítható, gazdag új világ helyett csakis halál várt rájuk. Mint később világossá vált, a lovagot foglyul ejtette és a Borzalom Fellegvárába hurcolta a Torzak Hercege. (A karakterek a Túlélők Földjén lehetőséget kapnak egy küldetés-sorozat keretében, hogy kiszabadítsák őt). A nemes lovag testőrsége egy szálig odaveszett a sárkányokkal és Thargodanokkal vívott egyenlőtlen harcban. Egyedül Blounther apó tért vissza Alanorba, de ő is teljesen beleőrült az átélt borzalmakba. Ekkor a Király egy sokkal nagyobb sereget küldött át a Sötét Földre, akik a dimenziókapu túlsó kijárata közelében tábort építettek, amolyan előretolt helyőrség gyanánt. A tábor parancsnoka Sir Rasolphius lett. A Túlélők Földje játék jó jellemű karakterei tőle is kaphatnak küldetéseket, amely küldetések mind-mind a gonosz legyőzésére irányulnak természetesen. Jutalmul pedig, tőle tanulhatják meg a Solisar aurája elnevezésű bűbájt, és ő adja át honorárium gyanánt a Démonölő elnevezésű varázskardot is. Apropó Solisar… Solisar egy nagyhatalmú, bár kissé megszállott druida volt, aki a fejébe vette, hogy átkel a Sötét Földre, és egyedül édenkertet varázsol a terméketlen pusztákból. Nos, maradjunk annyiban, hogy nem járt sikerrel…

Éjmágus paklik: a magányos torony esete a délibábbal

Mielőtt belekezdenék legújabb paklim elemzésébe, engedjetek meg egy kis kitérőt a Túlélők Földjén. Techiulan, az egyik legismertebb Thargodan ősmágus a legenda szerint sorra bejárta a dimenziókat illékony tornyán utazva. A dimenzióugrás olyan magas szintű alkalmazását jelenti ez a mutatvány, amely trükk segítségével a varázsló nem csak saját magát, és az éppen viselt felszerelését képes mozgatni a térben, de akár komplett lakhelyét is, ami történetesen egy hatalmas, lüktető, élő masszával borított, és rendkívül veszélyes varázslótorony. Ha valahol a Sötét Világban feltűnik Techiulan illékony tornya, az semmi jót nem jelent, hiszen a benne gubbasztó mágus puszta kedvtelésből elpusztítja az arra tévedőket. (Akit bővebben érdekel a téma, olvashat róla a ghalla.pbm.hu oldalon, felül: „irodalom” fül alatt: Versenyfutás c. regényem XII. epizódjában). Aztán T. Vlagyimir ellátogatott az isbai jósdába, ahol szemérmetlenül bőkezű adománya ellenében az idős Loronden rendfőnöknő maga jósolta meg a király lovagjának azt a helyet és időpontot, amikor és ahol Techiulan illékony tornya legközelebb felbukkan majd. A lovag ezt az információt megosztotta a kalandorokkal, és az értékes tudás birtokában, akinek ereje, és persze elegendő bátorsága van hozzá, megpróbálhat betörni a Thargodan ősmágushoz, hogy elragadja annak kincseit…

Éjmágus paklik: Timera, a kivégzés asszonya

Legutóbb azzal fenyegettem meg a nagyérdemű olvasóközönséget, hogy hallatok még magamról, ha Éjmágusom valami elismerésre érdemes eredményt produkál. Nos, legutóbb furcsa szövetséget kötöttek ők ketten, Éjmágusom és Timera, a szerencse asszonya, és kéz a kézben megpróbálták megtréfálni a HKK amatőr szekcióját a Beholder által rendezett szeptemberi egyszínűn. Mielőtt belefognék a pakliépítés rejtelmeibe, egy szót engedjetek meg nekem magáról, Timeráról.

A HKK lapokon szereplő alakok többsége fontos személyiség a háttérvilág, a Túlélők Földje (illetve a Végzetúr és az Ősök Városa) mindennapjaiban. Timera nevű istenségről, vagy avatárról azonban nem tudok, ilyen néven nem ismeretes a Szerencse Istennője. Mindebből megállapíthatjuk, hogy ő valójában nem istenség, még csak nem is angyal, hanem egy halandó, még ha az istenek kegyesek voltak is hozzá, és megajándékozták őt a sors irányításának lehetőségével. Mint mondottam, halandó, de ez nem jelenti azt, hogy hétköznapi lenne, vagy ne létezne a kultusza, még ha másként is nevezik őt a kalandozók. Erdauin széles pusztáin, a túlélők alkotottak egy Közös Tudatot, A Kerekkorsó Rendje - néven. Nekik köszönhetjük a Sörsátor elnevezésű tereptárgyat, ami megjelent a HKK lapjain is, és a Fortuna Szentélye nevű áldozati oltárt, ahol mindenféle csodálatos dolog megtörténhet, mivel ott még az átkozott tárgyainktól is megszabadulhatunk. A kalandozók tehát Fortuna Istennőként emlegetnek egy halhatatlant, és itt-ott még a Sors Úrnő néven is illetik. Temploma nincs, ahogyan papjai sem, mégis létezik, és hatalma átitatja a kalandorok életét. A szerencse, mint isteni szféra nem jelenik meg egyetlen ghallai isten hatalom-palettáján sem, de Fairlight, a pénz, a kalmárok és villámlás istene, és persze Elenios, a szerelem, a csábítás és szelek úrnője is magáénak vallja azt. Nem csoda, ha a HKK lapjain is e két isten színeit viselik a legjobb „Timerás” lapok.

Ennyi bevezetés után lássuk, hogyan is szűrték össze a levet ők ketten, Éjmágus és Timera.

2012. aug. 24-26-án kerül megrendezésre a XVI. Hatalom Kártyái Nemzeti Bajnokság. Az évi több mint 100 verseny közül a Nemzeti Bajnokság a legrangosabb eseménye az 1995-ös indulása óta töretlen népszerűségnek örvendő kártyajátéknak. A HKK játék minden paklijában más lapok vannak, ezeket a lapokat lehet cserélni, gyűjtögetni, a lapokból saját játszó paklit összeállítani, és a paklival baráti játékban vagy versenyeken kiállni más játékosok ellen. Magyarország legnépszerűbb gyűjtögetős kártyajátékához az évek során 9 alapkiadás, 28 kiegészítő és számtalan mini-kiegészítő jelent meg. Több, mint 6000 különféle kártyalap létezik, és hamarosan elindul a játék online játszható változata is.

A Nemzeti Bajnokságra nevezési díj nincs, de csak meghívásos alapon lehet bejutni, az első félévben megrendezett kvalifikációs versenyekről, valamint a Hatalom Szövetsége ranglistáról. A verseny első két napján (pénteken és szombaton) a bejutott versenyzők (összesen kb. 50 fő) svájci rendszerben versenyeznek, az egyik napon ez hagyományos verseny, amelyen 4 színű paklit lehet használni, egyféle lapból pedig 3-mat, a másik napon pedig egy speciális szabályokkal megrendezett verseny. Például az idei versenyen a Sokszínűség Jutalma lesz, a pakliban egyféle lapból csak egyet lehet használni. (Figyelem, a tiltott lapok listája bővült a Manafamiliárissal!) A különböző formátumoknak köszönhetően nemcsak a játéktudást, de a pakliépítési képességet is próbára teszik ezek a versenyek.

Éjmágus paklik: A galetki bilincs

A címben szereplő Éjmágus természetesen nem kapott szerepet a pakliban, ő csupán a kabalám, viszont annyira tetszik az illusztráció, hogy elhatároztam: a továbbiakban minden normális eredményt elért újításomat az ő nevével fémjelezve fogok megosztani a HKK-s nagyközönséggel!

Egy kis kitérő: Éjmágus valójában egy hataloméhes káoszmágus volt, aki a fejébe vette, hogy korlátlan uralmat szerez Ghalla egyetlen, akkor ismert királysága felett. Fondorlatos tervet eszelt ki: kihasználta a Borax-ok átkát, ami a királyi család minden férfitagját arra kárhoztatja, hogy elzarándokoljanak egy bizonyos mocsárba, és ott vezekeljenek valami ősi átokért… szóval Éjmágus, kihasználta Borax király,- azaz VI. Borax távollétét,- és annak alakját felöltve elfoglalta a Yaurr Királyság trónját. Persze a bátor kalandozók rájöttek a turpisságra, és lázas kutatás kezdődött a vadonban kószáló, emlékeit vesztett valódi uralkodó után. Végül a karakterek persze megtalálták Borax-ot, elűzték Éjmágust, és a király ismét visszaülhetett a trónjára.

A Zanszilánkok kiegészítővel több, eddig többé-kevésbé mellőzött etnikum kapott rég várt erősítést. A három új orgling nem konkrétan saját faját, hanem egy bizonyos koncepciót hozott elő az árnyékból, de például a teknős pakli határozottan versenyerőssé lett a nagykiegészítő által.

Van azonban egy további faj is, amely szép csendben, kerülve a feltűnést, kegyetlenül megerősödött. Ők a Túlélők Földjének helyi rémei, a Sötét Föld démonai, a Thargodanok! Az alábbi elemzés egy hagyományos környezetre fejlesztett Thargodan pakliról szól, belátva, hogy ennek az etnikumnak az igazi lételeme a veszélyes faj formátum.

Hogyan tanuljuk / tanítsuk a HKK-t?

Először is sietnék leszögezni, hogy nem maguknak a játékszabályoknak megtanulásáról / megtanításáról készült ez a kis értekezés. A játékszabályok elsajátítása, és többé-kevésbé alapos ismerete semmiképp nem mellőzhető a játékhoz, de menet közben a játékosokra óhatatlanul úgyis rá fog rakódni azok többsége, így én nem erről szeretnék beszélni. A szabálykönyv – és különösen a kezdőcsomag szabálykönyve – érthető, átlátható és szájbarágós. Azok is megértik belőle az alapszabályokat, akik most látnak először HKK-lapokat. A szabálykönyv használatát nem fogja helyettesíteni ez az írás, azonban vannak dolgok, amik nincsenek benne a szabálykönyvben.

A szabályok ismertetése helyett tehát sokkal inkább a HKK elsajátításának folyamatát szeretném felvázolni, és néhány gyakorlati tanáccsal ellátni azokat a vállalkozó kedvű ifjakat, és idősebbeket, akik erre a hobbira adják a fejüket. Így írásom első része azoknak szól, akik szeretnének másokat megtanítani a játékra, a második rész pedig azoknak szól, akik még csak most ismerkednek vele.

Impresszum